Erik Renström

Rektors blogg

Visa rutor

Donation och byggnation för studentboende


Det är höst och terminsstart. Även om det fortfarande är glest på campus är det många med mig som gläds åt att fler studenter rör sig i stadsbilden och att detta verkligen bidrar till att staden får liv igen.

När nu fler kommer att återvända till universitetet för att gradvis börja studera på plats startar också jakten för att hitta en bostad. Särskilt svårt är det att hitta en bostad för dem som studerar i Lund. Även i år rankas Lund av Sveriges förenade studentkårer, SFS, som en stad där det är svårast att hitta bostad, tillsammans med andra stora studentstäder som Stockholm och Göteborg.

Vi vet hur viktigt det är för studenter att ha ett ordnat boende för att klara sina studier. Och det visste även Michael Th Hansen – grundaren av Michael Hansens kollegium. Sedan han bildade stiftelsen Michael Hansens kollegium på 50-talet har tusentals studenter fått boende på Dag Hammarskölds väg. Han var både framsynt och klok!
Stiftelsens styrelse har nu beslutat att donera stiftelsen med tillhörande fastighet och aktieportfölj till Lunds universitet. Det är en fantastisk donation som universitetet tar emot med öppna armar!

Och även idag finns många framsynta, kloka och idérika personer som arbetar hårt för att råda bot på bostadssituationen för studenter. Till exempel har AF Bostäder och flera nationer de senaste åren gjort otroliga insatser med att förnya och förtäta sina studentboenden. Bara att gå på Tornavägen/Tunavägen och vidare till Arkivgatan med Lunds nations ombyggnation av Landsarkivet ger en helt annorlunda bild idag jämfört med för bara ett decennium sedan.

Det senaste i denna förtätning står Helsingkrona nation för som kommer att bygga ytterligare ett bostadshus i den södra delen av sin fastighet. Det första spadtaget tas i vinter och planeras att stå färdigt 2023 och då ge plats för ytterligare 60 studenter.

Tack alla som bidrar till Lunds universitets utveckling på detta vis – studenterna och nationerna, kommunen, näringslivet – och filantroperna!
Erik

06 september, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nu startar en termin med gradvis öppnande av campus

Rekordmånga har sökt en utbildning på Lunds universitet i höst och vi ser fram emot att gradvis öppna upp campus igen efter pandemins nedstängning.

Idag och i morgon anländer de internationella studenterna under anpassade Arrival Days. Kanske har det aldrig varit mer angeläget än i år att säga ”Välkommen!” till dem och till alla andra tusentals studenter vid universitetet som efter lång tid av distansstudier åter ska kunna vara på campus.

Lunds universitet är ett campusuniversitet som normalt sett myllrar av folkliv och aktiviteter. Så har det inte varit på länge och det blir förstås inte riktigt som före pandemin heller under hösten. Men vi öppnar gradvis utbildningarna på plats – så även om vi går mot höst känns det som att vi går mot ljusare tider. Att vaccinationsprogrammet blir lyckosamt – även bland unga – är en förutsättning för att samhället ska klara av att öppna. Fortsatt försiktighet gäller på campus när det gradvis öppnar upp – avstånd, att stanna hemma vid minsta symptom, handtvätt.

När fler studenter ska vara på plats på campus ökar också efterfrågan på bostäder. Därför vill jag gärna slå ett slag för Bopoolen.nu som Lunds universitets studentkårer, LUS, driver tillsammans med Lunds kommun och Lunds universitet för att hjälpa bostadssökande studenter.

Ett tryggt och funktionellt boende är basen för att kunna klara sina universitetsstudier. Bostadsbristen är särskilt svår vid terminsstart då många nya studenter letar boende. Bopoolen fyller en viktig funktion för studenter att hitta sitt första boende och komma till rätta i en ny stad. Även en soffa, eller en säng kan hjälpa en student de första dagarna på sin nya studieort och därför har också Bopoolen Soffkampanjen för alla som kan tänka sig att upplåta en del av sitt boende under en kortare period.

Jag ser fram emot att starta upp en ny termin vid Lunds universitet och att välkomna alla nya studenter och de som redan studerar och längtar efter att få återgå till campusundervisning.
Erik

16 augusti, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Gediget om infrastruktur – men en viktig pusselbit saknas

Igår överlämnades en viktig utredning till minister för högre utbildning och forskning, Matilda Ernkrans: ”Stärkt fokus på framtidens forskningsinfrastruktur”. Utredare Tobias Krantz har haft i uppdrag att se över organisation, styrning och finansiering av forskningsinfrastruktur i Sverige.
Det är en gedigen genomgång av de många, och inte sällan komplexa system, som omger forskningsinfrastrukturerna. Infrastrukturerna är också inbördes mycket olika, vilket väl framkommer i utredningen.

Lunds universitet har länge efterfrågat långsiktig finansiering och nationella strategier för de stora nationella infrastrukturerna såsom MAX IV. Därför är det positivt att Krantz påpekar behovet av långsiktighet och att forskningsinfrastruktur behöver komma högre upp på den politiska agendan.

Roller och ansvar behöver också förtydligas och det konstaterar även utredaren. Nu finns flera förslag på hur detta skulle kunna göras och dessa kommer vi nu inom sektorn att nagelfara. Det blir säkert en mycket intressant remissrunda med många diskussioner under hösten. Att infrastrukturerna är viktiga för att svensk forskning ska kunna utvecklas är en given slutsats – men desto viktigare då att dessa hamnar högt upp på den politiska agendan.

Något som däremot nästan helt saknas i utredningen är den viktiga framtidsfrågan om lärosätenas avancerade teknikmiljöer. Dessa miljöer, som skulle kunna kallas forskningsinfrastrukturernas infrastruktur, är nödvändiga för att bygga upp och utveckla de stora forskningsinfrastrukturerna såsom MAX IV och ESS. De är ett mellanting mellan forskningslaboratorier och företags produktutveckling. I dessa miljöer finns unik teknisk kompetens och forskare och företag kan arbeta nära varandra i en tidig utvecklingsfas av nya idéer.

Andra länder satsar strategiskt på motsvarande miljöer för att gynna näringsliv och utveckling i landet. Men i Sverige är dessa miljöer hotade eftersom ingen finansiär anser sig ha ansvaret för deras finansiering. Om detta skriver jag och Uppsalas rektor Anders Hagfeldt i en replik i DN idag.
Erik

 

12 augusti, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Forskning för vägen ur fortsatt global uppvärmning

Det har varit en sommar där eftertanke och framtid gått hand i hand. Pandemin har vi levt med i 1,5 år och hela världen försöker hitta vägar ur den. För universitetets del innebär det att vi stegvis öppnar upp campus för utbildning nu till höstterminen. Att vaccinationsprogrammet blir lyckosamt och många, även unga, väljer att vaccinera sig är en förutsättning för det. Pandemin är en påtaglig påminnelse om att vi sitter ihop, alla folk delar planetens utrymme och luft globalt.

Samma påminnelse om att vi alla människor delar samma planet fick vi i veckan när en av arbetsgrupperna inom FN:s klimatpanel, IPCC, presenterade en rapport om klimatet. I denna behandlas klimatförändringarnas naturvetenskapliga bakgrund.

När vi under sommaren bevittnat förödande skogsbränder i södra Europa, skyfall med översvämningar och sett rekordtemperatur på Grönland är det viktigare än någonsin att världens samlade forskningsunderlag, som utgör klimatpanelens bedömningar, får genomslag.

Resultaten i rapporten är tydliga: vi kan förvänta oss bl.a. ökade havsnivåer, tätare extremväder och störda ekologiska system om den globala uppvärmningen fortsätter.

Den vetenskapliga förståelsen för klimatförändringarna blir allt större. Och det är viktigt att poängtera att de resultat som denna IPCC-rapport visar är just vetenskapliga och bygger på 14 000 vetenskapliga publiceringar från hela världen. Den globala medeltemperaturen har stigit med cirka 1,1 °C jämfört med förindustriell tid och människan står bakom en stor del av denna uppvärmning.

Medvetenheten ökar också om att det krävs omfattande åtgärder för att minska utsläppen av växthusgaser och att det skyndar för att undvika oöverskådliga ekonomiska och sociala konsekvenser. Det finns helt enkelt inte tid att bara prata – nu behövs det handling.
Forskare kan nu klart belägga att klimatförändringen är här och att den beror på mänsklig aktivitet och det är utifrån detta kunskapsunderlag som samhället behöver agera för att klara Parismålet om max 1,5 graders uppvärmning. Utsläppen av växthusgaser, särskilt koldioxid, behöver minska och mera koldioxid från atmosfären bindas i t.ex. skog för att klimatförändringarna ska bromsas.

Det finns inget vaccinationsprogram att ta till för klimatförändringarna. Men det går att hitta vägar ur en accelererande uppvärmning.

Lunds universitet har en unik möjlighet att genom sina nio fakulteter och vetenskapsbredd bidra till att lösa de stora samhällsutmaningarna. Samarbeten mellan flera fakulteter men också samverkan med övriga samhället krävs för att finna lösningar. Lunds universitet har mycket framstående forskning kring hållbar utveckling och klimat och flera av universitetets forskare är delaktiga i IPCC:s arbete.

Forskare tar fram underlag och fakta och kan beskriva konsekvenser av de olika val som samhällen genom politiska beslut och individer på ett enskilt plan kan göra. På universitetet kan vi också bidra med forskning kring nya material och drivmedel, effektiva och miljövänliga energikällor och batterier. Lika viktigt för att uppnå hållbarhetsmålen är forskning och kunskap kring beteendeförändringar, systemförändringar och policymaking, vilket vi också kan bidra med vid universitetet.

På ett övergripande plan har också universitetet hållbar utveckling som en högt prioriterad fråga, med vicerektor Per Mickwitz som särskilt ansvarig för den portföljen. Jag nämner gärna HållbarhetsforumForskarskolan Agenda 2030 och Lunds universitets forskningsprogram för excellens med fokus på Agenda 2030 och hållbar utveckling.

Universitetets arbete med hållbar utveckling känner inga gränser, Lunds universitet är ett internationellt universitet som vill förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Erik

11 augusti, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Upplysning och försoning i arbetet med mänskliga kvarlevor

En av de riktiga pärlorna vid Lunds universitet är Historiska museet. Det har en tredelad funktion: att medverka i forskning och grundutbildning, ta hand om regionala arkeologiska material och fynd och dessutom vara ett publikt museum som bidrar till historisk bildning.

Samlingarna innehåller tio miljoner föremål och det är väl värt att besöka museet och se någon av dess publika utställningar.

Historiska museet förvaltar också en samling med kvarlevor från runt 1700 individer som ingått i f.d. Anatomiska institutionens samling. De allra flesta är anonyma kvarlevor som togs tillvara i Lund under 1800-talet, ofta från äldre medeltida kyrkogårdar. Ett mindre antal har kommit till universitetet genom tidigare lagstiftning som innebar att personer som avlidit på fängelser eller sjukhus och som ingen gjorde anspråk på, automatiskt gick till anatomisk forskning.

Det finns också runt 50 mänskliga kvarlevor med känt etniskt ursprung som förr utgjorde en s.k. etnografisk avdelning. Dessa kom till universitetet under 1800-talet, oftast genom köp.
När universiteten samlade in mänskliga kvarlevor rådde en annan samhälls- och människosyn, både inom kyrkan och vetenskapen. Med dagens ögon förfasas vi över den människosynen, men vid universitetet är vi måna om att inte bara sätta oss till doms över den tid som var. I stället tror vi på att göra något konstruktivt av samlingen som kan bidra till upplysning och se till att dåtidens människosyn inte får fotfäste igen. Genom efterforskning och dokumentation är det viktigt att ta reda på och berätta för, inte bara studenter utan också övriga samhället, så mycket som möjligt om när, hur och varför de enskilda kvarlevorna samlades in och användes inom dåtida undervisning och forskning.
Museet har bland annat information och filmer om den anatomiska samlingen: ”Vad kan vi lära av universitetets anatomiska samling?”.

Den insamling som skedde av kvarlevor från individer från olika delar av världen, bland annat urfolk, handlade om att koppla olika raser till olika egenskaper. Denna myt har vetenskapsmän en gång varit med att skapa genom t.ex. rasbiologiska experiment och därför har universitet i dag ett mycket stort ansvar att slå hål på denna myt. Att kunna upplysa och berätta om hur samlingarna av mänskliga kvarlevor vid Lunds universitet har tillkommit är en viktig del i detta arbete.

Universitetet har också ett stort ansvar att kunna medverka till en den försoningsprocess som repatriering kan innebära. Urfolk ska kunna återfå sina förfäder och återbegrava dem och regeringen har vid ett antal tillfällen tidigare beslutat om repatriering av kvarlevor vid Lunds universitet. Överlämnande har gjorts till Australien (2008 och 2018) och Nya Zeeland (2010). Lunds universitet har också överlämnat en kvarleva till den judiska församlingen i Malmö (2005). De har alla överlämnats under mycket värdiga former och när vi i juni i år fick en ny förfrågan, från Arjeplogs sameförening, om utlämnande av en kvarleva satte den process som följer vid den här typen av förfrågan igång direkt. Riksantikvarieämbetets stöddokument används i processen, liksom internationella etiska regler framtagna av International Council of Museums. Hur ett överlämnande ska ske anges också i artikel 12 i FN:s Urfolksdeklaration.

Jag är mån om att universitetet även denna gång ska ge ett fullgott underlag till regeringen som fattar beslut om repatriering och att Lunds universitet, om regeringen så beslutar, kommer att genomföra en värdig överlämningsceremoni, där respekt för allas lika värde och mänskliga rättigheter står i fokus.

I dagens Sydsvenskan, på Aktuella frågor, skriver jag och Per Karsten som är chef för Historiska museet en replik på det debattinlägg som företrädare för Amnesty Sápmi skrev i Sydsvenskan angående de samiska kvarlevorna som finns vid Lunds universitet.

Erik

 

 

 

10 augusti, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

En kreativ vår går mot sommar

Den första terminen med den nya ledningsgruppen går nu in på upploppet. Jag hoppas att det blir vår första och sista termin som digital ledningsgrupp. Till hösten ska studenter och anställda återigen kunna befolka campus och vi längtar nog alla efter den gemenskap, oväntade möten och samtal som bara fysisk närvaro kan ge.

Trots den extraordinära situation som pandemin inneburit kan vi ändå se att flera steg för universitetets utveckling har tagits i vår. K som i kreativitet har jag mött oerhört mycket av. Det saknas inte idéer på hur utbildning, studentengagemang, forskning och samverkan ska utvecklas – inte bland anställda och inte bland studenter!

K som i kvalitet är ledordet som kanske bäst illustreras av att den universitetsgemensamma forskningsutvärderingen RQ20 har lämnats och bidragit till viktiga insikter, diskussioner och framtidsplaner på fakulteterna men även för oss i ledningen. Nu startar ett långsiktigare arbete med att ta tillvara på de insikter som framkommit och följa upp de utvecklingsprojekt som man väljer att göra på fakulteterna.

Open Access – att öppet tillgängliggöra forskningsresultat, är inte bara något som har förtydligats i den senaste forskningspropositionen. Även Lunds universitet har reviderat sin policy och ser en framtid där Open Access är normen.

Ett omfattande forskningsprogram inom hållbar utveckling och Agenda 2030 har sjösatts och kan ligga till grund för att flera miljöer kan attrahera medel från EU:s ramprogram Horisont Europa men även nationellt.
Likaså har ett råd för universitetsgemensam högskolepedagogisk utveckling med vicerektor Ann-Kristin Wallengren som ordförande inrättats. Det blir en viktig del bl.a. för att ta till vara på de erfarenheter som skapats kring digital undervisning och utbildning under pandemin men också för att utveckla det högskolepedagogiska kursutbudet så att det speglar fakulteternas behov.

Vi har startat ett stort utvecklingsarbete för campus – och ser ett samlat kontor för campusutvecklingsfrågor formeras. Här kan vi knyta samman alla framtidsplaner för både forsknings- och lärmiljöer men även kulturverksamheterna. Kunskapsstråket från Universitetsplatsen via kvarteret Paradis och Sölvegatan som knyter samman LTH, Ideon, Medicon Village och slutar i Science Village med de båda forskningsanläggningarna MAX IV och ESS hänger även ihop med verksamheterna på Campus Helsingborg och i Malmö. I ett sammanhållet campus är helheten större än delarna och miljöerna underlättar för samverkan och samarbete mellan fakulteter.

Vad gäller kurage och karaktär har bl.a. Rådet för jämställdhet och lika villkor har fått ett tydligare ledningsmandat och större möjligheter att driva strategiska frågor och vicerektor Jimmie Kristensson leder detta råd.

Vi arbetar också vidare med kommunikation – att ytterligare föra ut och stärka diskussioner om akademisk frihet och universitetets roll i samhället. Vårens Debatt i Lund kring ämnet ”Vem har makten över universiteten?” var ett exempel på hur vi i ledningen ser att vi kan öppna upp fler ytor för denna typ av samtal.

Ytterligare samtal blir det alldeles snart. Almedalsveckan drar igång digitalt nästa vecka, mitt under ett mycket oklart politiskt läge i Sverige. Helt säkert är dock att det seminarium där vi i ledningsgruppen kommer att diskutera för framtiden viktiga utvecklingsfrågor med koppling till hållbar utveckling sker den 7 juli och det finns även fler intressanta seminarier från Lunds universitet att följa. Jag hoppas att vi ses där!

Nu önskar jag alla en riktigt fin sommar!
Erik

 

01 juli, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Tio postdoktorer först ut i excellensprogrammet för hållbar utveckling

Det har varit oerhört intressant att planera och följa Lunds universitets forskningsprogram för excellens med fokus på Agenda 2030 och hållbar utveckling. Det är första gången som Lunds universitet lanserat ett så omfattande excellensprogram inom forskning. Totalt inrymmer programmet 100 miljoner kronor till forskningsprojekt med postdoktorer och av dessa är 41 miljoner kronor avsatta till nya doktorander på Forskarskolan Agenda 2030.
Vi visste inte hur satsningen skulle falla ut men det har kommit fram många riktigt bra ansökningar och projekt under våren. Tre forskningsprojekt med sammanlagt 10 postdoktorer får anslag i denna första omgång:
• Postgrowth Welfare Systems
• Nature‐based solutions at the climate‐biodiversity‐health nexus
• Research to enable a circular building sector
Totalt får de tillsammans 23,5 miljoner kronor under tre år.
Jag vill säga ett stort grattis till de som nu beviljats anslag och jag riktar ett stort tack till alla sökande!
Läs mer om Forskningsprogrammet och de beviljade anslagen
Erik

18 juni, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Vi är ett campusuniversitet och det återgår vi till i höst

Om det är något vi har lärt oss det senaste 1,5 åren så är det att verka och leda under osäkerhet. Jag är djupt imponerad över alla anställda och studenter som har bidragit till att Lunds universitets verksamhet har klarat distansundervisning och hemarbete med den äran under de osäkra förhållanden som rått och som fortfarande i viss mån kommer att råda framöver. Pandemin är inte över, men vi kan trots allt börja planera för ett campus som är mer likt det vi är vana vid: ett campus som befolkas av människor.

Med terminsslut och examinationsfester med restriktioner bakom oss planerar vi nu för hösten och en återgång till campus. Jag har tidigare meddelat att återgången kommer att ske successivt och ansvarsfullt och nu har vi förtydligat hur detta ska genomföras genom ett nytt rektorsbeslut.
Läs rektorsbeslutet på lu.se/corona

De viktigaste hållpunkterna:
• Med start vid höstterminens 2021 början, men tidigast den 17 augusti 2021, ska en stegvis och ordnad anpassning till verksamhet utan restriktioner till följd av coronapandemin genomföras.
• En stegvis och ordnad anpassning till utbildning utan restriktioner till följd av coronapandemin ska vara genomförd den 1 november 2021.
• Studieplatser och datorsalar ska hållas tillgängliga i så stor omfattning som är möjlig.
• Anställda som inte måste vara på arbetsplatsen för att upprätthålla nödvändig verksamhet ska arbeta hemifrån till och med den 15 september 2021. Anställda som måste vara på arbetsplatsen för att undervisning och examination ska kunna genomföras med fysisk närvaro kan återgå till arbetsplatsen tidigare.

Det kommer även i höst att råda begränsningar vad gäller avstånd mellan individer och storlek på grupper och jag är medveten om att det är en grannlaga uppgift för verksamhets- och planeringsansvariga att klara av en återgång för tiotusentals studenter och anställda. Samtidigt hoppas jag att verksamheten ser möjligheter att pröva sig fram med all den erfarenhet i ryggen som vi har skaffat oss under detta dryga år. Behovet av att leda och verka under osäkerhet kommer att bestå och jag tycker att året som har gått har visat att vi klarar detta utmärkt.

Inte för att rankinglistorna på något sätt speglar universitetets arbete under pandemin eller betygsätter det – men det är trots allt en ljuspunkt på vägen att Lunds universitet har klättrat avsevärt på QS-ranking i år!
Så med plats 87 på världsrankingen och en hedrande silvermedalj för bästa svenska coronasäkrad arbetsplats har vi alla förutsättningar att bidra med fantastisk verksamhet även i höst!
Erik

17 juni, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ett internationellt universitet på väg mot globalt världsmedborgarskap

På senare tid har internationalisering varit i fokus mer än vanligt för min del. Nyligen har vi haft möte i Internationella rådet och jag har deltagit i seminariet European Education Area och dess betydelse för Lunds universitet.

Att göra världen närvarande i den akademiska vardagen på hemmaplan, såväl inom forskning som inom utbildning, är något som lyftes fram av regeringens speciella utredare Agneta Bladh i betänkandet En strategisk agenda för internationalisering 2018.
Det var också något hon noga betonade som inbjuden talare vid ovan nämnda seminarium som utgick från den kraftsamling som EU gör inom European Education Area. Även Sophia Eriksson Waterschoot, direktör inom EU-kommissionens generaldirektorat för utbildning, kultur, ungdom och idrott, hade bjudits in att tala.

Medan forskningen tidigt och ganska automatiskt antog ett internationellt perspektiv dröjde det längre innan det blev naturligt för våra utbildningar. Det skedde på allvar först omkring 2005 inför Bolognaprocessen då en omfattande utveckling av nya program gjordes, med indelning i en treårig grundläggande nivå och uppföljande avancerad nivå. Framförallt för programmen utanför professionsutbildningarna ledde det till att svenska lärosäten på allvar kunde etablera sig på den internationella marknaden, inte minst Lunds universitet. Den här positiva utvecklingen fortsätter, trots införandet av studieavgifter 2011 och – vad vi kan se idag – covid-19. Inom den engelskspråkiga världen har de privata universiteten haft internationella studenter som en grundläggande faktor i sin affärsmodell, medan de flesta menar att den dominerande drivkraften för internationalisering i Sverige byggt på en strävan efter kvalitet och att hämta in en bit av världen till hemmaplan.

De integrerande ambitionerna inom EU har alltid funnits där, men inför det stora post-pandemiska återstartspaketet NextGenerationEU är målsättningen och medlen för att nå dit tydligare än någonsin förr. Universiteten i Europa har identifierats som nyckelaktörer för att återstarta och skapa det nya sköna Europa. Sådana varma känslor är förstås alltid smickrande, men alltför intensiv kärlek kan lätt utvecklas till något som tynger och kväver.

Vartåt är det då man strävar? Det är en uttalad internationaliseringsagenda som tar sin början i Europa. En nyhet är den tydligare sammankoppling mellan European Research Area som generaldirektoratet för forskning och innovation råder över och det europeiska utbildningsområdet EEA som ovannämnda Sophia E W basar över. ERA skapades 2000 och har ”ambitionen att skapa en sammanhållen, gränslös marknad för forskning, innovation och teknologi inom EU”. Ordvalet här pekar på den kanske största utmaningen som akademiska företrädare kommer att ha för att styra utvecklingen i önskad riktning: medan det finns förståelse för den högre utbildningens förändrande kraft och betydelse av välståndsbringande innovationer och den forskning som möjliggör dem, finns det inte lika utvecklad insikt i vad den nyfikenhetsstyrda forskningen betyder för samhället. Här har vi inom akademin en stor uppgift att på ett konkret sätt kommunicera exempel och att förklara de djupa akademiska värdena.

Akademisk frihet kommer att vara ett minst lika ofta förekommande tema i den allmänna debatten som idag, men tonvikten kommer troligtvis att vara en annan och resonera utifrån den styrning som uppstår när vissa områden lyfts fram som eftersträvansvärda och tilldelas betydande medel. Å ena sidan uttrycker ERA en uttalad satsning på STEM (Science, Technology, Engineering och Maths) men troligtvis är det en förhållande enkel uppgift – inte minst efter covid-19 – att försvara ekonomiämnenas och de medicinska vetenskapernas värde.

Samtidigt finns också en alltmer utvecklad insikt i att det är viktigt att utveckla förståelsen för vad som gör de demokratiska samhällena robusta och motståndskraftiga. Här ses den vetenskapliga metoden som mirakelkuren, men det måste understrykas att de samhällsvetenskapliga ämnena och, kanske i än högre grad, de konstnärliga ämnena fungerar som samhällets kanariefåglar som tidigt fångar upp hot som skaver i samtiden. Träffande är att just dessa ämnen i stater med mer totalitärt styrelseskick är mest påtagligt utsatta för direktstyre. De inriktningar som ses umbärliga för regimen kringskärs snabbt och effektivt. Att de humanistiska ämnena med den vikt som läggs vid att systematisera vårt tänkande, att pregnant förmedla detta genom det skrivna ordet och att kunna uttrycka det på flera olika språk, hör till det en framgångsrik kontinent behöver borde inte heller vara ett omöjligt budskap att förmedla.
Hur stämmer EU-kommissionens ambitioner överens med de nationella ambitioner som finns för högre utbildning, forskning och samverkan? Egentligen ligger de förväntningar EU-kommissionen har på universiteten mycket nära vad regeringen hoppas på att de svenska lärosätena ska leverera, men vår regerings attityd till en djupare integration på Europanivå är hittills avvaktande. EU-kommissionen har inte redskapen att på formell nivå göra något åt den svenska attityden, men den har något än mer effektivt – pengar.

Vad betyder allt detta för Lunds universitet? För utbildningarna formuleras inom ramen för EEA förväntningar om närmare samarbeten mellan olika europeiska universitet. För vår del sker det genom samarbetet inom European Alliance for Global Health, EUGLOH. Här utvecklas olika former för virtuella och fysiska utbyten, idéer om nya instrument för meritering av enstaka lärandemål genom micro credentials (i skrivande stund finns ingen etablerad svensk översättning) som förenklar det livslånga lärandet, samarbeten genom Collaborative Online International Learning där lärosäten i olika länder inom ramen för en kurs kan samarbeta i genomförandet, medan studenterna examineras vid respektive hemuniversitet. Det uttrycks på sikt förhoppningar om att utfärda gemensamma Europaexamina, även om de legala hindren idag ter sig svåröverkomliga.

Forskningen är redan i hög grad internationaliserad och det finns en lång tradition av mycket nära och omfattande samarbeten. Ytterligare standardisering av forskningsdata och tillämpande av principer för öppen vetenskap kan göra sådana samarbeten än enklare och förstärka den trenden, men det viktigaste arbetet är nog det på hemmaplan. Om internationalisering ska bli en integrerad del av vårt arbetssätt är det tveklöst så att vi måste göra det enklare för internationellt rekryterade medarbetare och studenter att bli del av fakulteternas inre arbete för att kunna påverka. En central fråga blir då den om språk.

Det är viktigt att svenska även framgent förblir ett språk som kan användas for intellektuella syften inom den vetenskapliga domänen. Utan det kommer universiteten att alltmer att fjärma sig från samhället i stort och riskerar att framstå som en främmande fågel. För internationella kollegor behöver vi utveckla bättre språkundervisning som är specialanpassad för behoven i råds- och nämndarbete, men vi kan också se när språkliga hybridmöten eller engelskspråkiga möten kan vara fungerande alternativ. Under alla omständigheter är och förblir svenska vårt förvaltningsspråk för beslut och styrdokument, och det är angeläget att innebörden i viktiga sådana görs tillgänglig på engelska.

I det Internationella rådet har ett flerårigt arbete utgående från vår internationella handlingsplan nu nått fram till att omsätta tankar och idéer till verkstad. Ett stort antal förslag nagelfars i detta nu och omsätts i handling. Det är ett mångfacetterat arbete där såväl små som omfattande åtgärder kan bidra med de avgörande nycklarna till ett fullt utvecklat internationellt universitet. Om vi lyckas har vi tagit flera viktiga steg mot den globala världsmedborgare som det moderna forskningsuniversitetets skapare Wilhelm von Humboldt såg som idealet för våra strävanden.
Erik

 

03 juni, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Ljuset i tunneln

Idag är en glädjens dag! Den kalendariska sommaren börjar nu och från och med idag lyfts kravet om distansutbildning inom den högre utbildningen. Undervisning på campus är åter tillåten.

Detta är ett mycket glädjande besked som vi alla har längtat efter! Dock är det så att utbildning och examination redan är planerade för resterande del av vårterminen och det rådande rektorsbeslutet kommer därför att tillämpas fram till höstterminens start.

Till hösten kommer däremot en återgång till campus att ske. De signaler Folkhälsomyndigheten och regeringen sänder ut är tydliga: det är en successiv och ansvarsfull återgång som eftersträvas. Det kommer även i höst att råda begränsningar vad gäller avstånd mellan individer och storlek på grupper. En plan för hur denna återgång skall genomföras kommer att presenteras innan sommaruppehållet.

För forskning och övrig verksamhet har vi i nuläget att förhålla oss till regeringsbeslutet om att hemarbete ska vara norm inom statliga myndigheter fram till den 15 september, trots att Folkhälsomyndigheten avser släppa den allmänna rekommendationen om hemarbete den 1 juli. Det innebär utmaningar för vår forskning och många doktorander inom den experimentella forskningsverksamheten som behöver vara på campus. Det pågår i nuläget diskussioner med myndigheter och regering, men vi får också se hur vi inom ramen för gällande beslut och rådande rekommendationer om avstånd kan hantera detta på ett ansvarsfullt och för verksamheten minimalt hämmande sätt.

Innan sommarledigheterna kommer även en plan att utarbetas även för de verksamheter som inte är direkt kopplade till utbildningen. Även här är ledorden gradvis, avstånd och omdömesfullt.

Nu ser vi verkligen ljuset i tunneln efter tre terminer som inte liknar några våra generationer har upplevt! Det är en stor glädje att kunna planera för att åter befolka campus, men ännu är det inte helt fritt fram, än har vi begränsningar och riktlinjer att förhålla oss till. Vi tar också med oss de lärdomar dessa tre terminer gett oss om ett mer flexibelt arbetssätt och hur vi genom digitalisering kan minska antalet resor och vinna tid till viktigare uppgifter.

Lunds universitets arbetsgrupp Coronapandemins påverkan på verksamheten vid Lunds universitet: lärdomar och möjligheter inför framtiden identifierade i slutet av 2020 fem prioriterade områden: morgondagens studier och examination, morgondagens arbetsplats, intern kommunikation, krisberedskap och hantering av kriser och utvecklat beslutsfattande inom universitetet. Betydande framsteg har redan gjorts inom dessa områden och mer kommer om det senare. Välkommen in i sommarsäsongen!

Erik

 

01 juni, 2021

Inlägget postades i

Okategoriserade

Kommentarer

0 Kommentarer Lämna en kommentar

Nyare inlägg Äldre inlägg