Pressfrihet och akademisk frihet demokratiska grundstenar

Det har varit en vecka där yttrandefrihet verkligen har stått i fokus. Den inleddes med den tragiska dödsolyckan med konstnär Lars Vilks, som för många förknippas med kampen för yttrandefrihet. I dag annonserar den norska Nobelkommittén att två journalister tilldelas Nobels fredspris ”för deras insats för yttrandefrihet, som är en förutsättning för demokrati och varaktig fred”.

Det är ett pris som förhoppningsvis kommer att sätta fokus på att demokrati i många av världens länder är på nedgång. Enligt det internationella forskningssamarbetet Varieties of Democracy, V-Dem, lever 2,5 miljarder människor i länder där demokratiska fri- och rättigheter har begränsats de tio senaste åren. Det är en utveckling som är mycket oroande.

När demokratin är på nedgång sker det stegvis. Först begränsas pressfriheten och de rättsliga institutionerna undermineras. Därefter görs inskränkningar i den akademiska friheten. Akademiker får t.ex. se sina ämnen kringskurna, vilket har hänt i Ungern.

Press som står fri från politiska påtryckningar, liksom en akademi som står fri från politiska påtryckningar är något vi verkligen behöver slå vakt om för att värna demokratin. Nobels fredspris är därför lika viktigt för press och media som för oss i akademin.

Den akademiska friheten har under året debatterats flitigt i svensk media och i sektorn. Delvis beror det på att en lagändring föreslogs i den forskningspolitiska propositionen 2020 gällande ett förstärkt skydd för akademisk frihet. Sedan juli i år har en allmän princip om akademisk frihet införts i Högskolelagen och lyder: ”I högskolornas verksamhet ska som allmän princip gälla att den akademiska friheten ska främjas och värnas.”
Regeringen har lämnat ansvaret till akademin att omsätta hur den akademiska friheten ska värnas och främjas i praktiken. Men markeringen i lag är viktig, särskilt med tanke på att flera länder rör sig neråt på den demokratiska skalan.

I ledningen har vicerektor Jimmie Kristensson akademisk frihet i sin portfölj och under hösten kommer Etikrådet att utökas med uppdraget att även innefatta akademisk frihet.

08 oktober, 2021