Gör en halvhalt och ta del av all kunskap under Framtidsveckan

Idag, fredag eftermiddag, blir det professorsinstallation och efter ett drygt år då mycket har ställts in, skjutits på framtiden eller flyttat till nätet törstar jag efter att återuppta de ceremonier som erbjuder en halvhalt i vardagen.

Likaså erbjuder Framtidsveckan som pågår nästa vecka en halvhalt. Här samlas hela universitetets ämnesbredd under ett gemensamt tema – i år är det ”Genombrott”.

Vid dagens professorsinstallation lyfter jag bland annat till installandi att de kan skatta sig lyckliga och att de verkligen ska utnyttja det speciella som de har tillgång till: Lunds universitet vars miljö bättre än något annat svenskt universitet återspeglar världens forskning och högre utbildning i hela dess rikedom. Framtidens utmaningar kräver samspel mellan olika ämnen och vid Lunds universitet har vi de allra bästa förutsättningarna för det.

Så varför inte passa på att under Framtidsveckan ta dig tid, stanna upp och ta del av kollegors eller föreläsares populärvetenskapliga föredrag. Kanske föds en ny idé under dessa seminarier?

Om inte, är det ju fantastiskt bara att återigen få träffas i samma lokaler som kollegor, vänner och studiekamrater. Många har under pandemin, särskilt studenter men även chefer och anställda, uppmärksammat att den fysiska mötesgemenskapen på arbets- och studieplatsen tillför viktiga delar för välbefinnande och gemenskap som inte nätet kan ge.

15 oktober, 2021