Låt oss glädjas med studenterna

Nu är vi tillbaka!
Och som vi har längtat!

I dag går Sverige in i steg 4 av regeringens avvecklingsplan och en rad coronarestriktioner slopas. Det innebär att svenskar med två doser vaccin kommer att kunna återgå till ett mer normalt liv igen. Särskilt ovaccinerade ska dock tänka på att fortsatt hålla avstånd och vara försiktiga vid större samlingar.

Den stegvisa återgången till undervisning och arbete på plats kan nu trappas upp i högre tempo. Den 1 november räknar vi med att så gott som all undervisning på campus är tillbaka, förutom den som även före pandemin var digital.

Återgången bygger på att smittspridningen är fortsatt låg och att vaccinationsprogrammet blir lyckat. Den som inte har kommit till skott, men som vill vaccinera sig, kan göra det på flera ställen på campus i veckan då Region Skåne fortsätter sin uppsökande verksamhet för att nå fler med erbjudande om vaccin. Ingen förbeställning, bara att titta in med ID-handling!

Under pandemin har studenterna visat ett stort ansvarstagande och mänskliga kvaliteter av högsta rang. De har uppoffrat sig för andra och gett generöst av sin frihet utan att förvänta sig något för egen del.

Hur återgäldar resten av samhället det på bästa sätt? Är det ens möjligt? Jag tror det bästa vi kan göra är att glädjas med alla studenter när de återtar sina lärosalar, studieplatser och sitt studiesociala liv med nationerna och föreningarna och till våren – en katastrofal karneval. Som vi har saknat alla de galna, roliga och djupt allvarsamma upptåg som gör livet till det underbaraste av allt!

Ta fortsatt hand om er och varandra!

29 september, 2021