Regeringen måste omedelbart tänka om

I går skrev jag om Lunds universitets nya ledamöter i universitetsstyrelsen som börjar sin mandatperiod på måndag den 1 maj. Lika glad som jag är över att dessa utmärkta personer vill engagera sig via styrelsearbete för universitetets räkning, lika irriterad är jag över det beslut som regeringen kom med i veckan och som gäller förkortad mandatperiod för universitets- och högskolestyrelserna. Regeringens motivering lyder: ”Ledamöterna utses för en kortare period än vanligt mot bakgrund av det säkerhetspolitiska läget och vikten av att sådan kompetens ingår i styrelserna.”

Vi rektorer vid landets lärosäten har genom Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF, reagerat mycket kraftigt på detta hastigt meddelade beslut och en gemensam skrivelse från oss har skickats till regeringen med uppmaning att omedelbart tänka om.

28 april, 2023