Välkommen Ingrid Petersson och våren

Jag har snart varit i Australien i en vecka, dels för en studieresa där jag fått möjlighet att utbyta erfarenheter med kollegor på University of Melbourne, dels för ett årsmöte för alla medlemmar i det internationella nätverket U21 på University of Queensland. Hållbarhet, forskningssamarbeten, objektbaserat lärande, kultur och innovation är bara några av de ämnen som passerat och inspirerat dessa dagar. Universitet världen över delar många förutsättningar och utmaningar. En sak som de inte har i andra länder är däremot siste april och första maj-firande. Mina rektorskollegor är amazed när jag pratar om denna studenttradition. Snart är det dags i Lund igen!

Idag vill jag dock främst, låt vara från andra delen av jordklotet, hälsa en delvis ny universitetsstyrelse varmt välkommen till Lunds universitet! Regeringen har beslutat att Ingrid Petersson blir Lunds universitets styrelseordförande från den 1 maj. Ingrid Petersson känner vi i sektorn särskilt väl och då som kort och gott ”IP”. Hon har bland annat varit generaldirektör för forskningsfinansiären Formas och det är naturligtvis en stor tillgång för ett forskningsstarkt universitet som Lunds med den bakgrund som Ingrid Petersson har.

Avgående styrelseordförande Jonas Hafström höll sitt sista möte som ordförande nu i april och har under alla år som ordförande varit en fantastisk ambassadör för universitetet. Och parallellt med att de nya ledamöterna i styrelsen introduceras i maj inför sitt första möte i juni kommer universitetet att avtacka Jonas Hafström med bland annat ett panelsamtal, som jag tycker speglar Hafströms internationella bakgrund och erfarenhet mycket väl. Panelsamtalet har titeln ”Geopolitikens återkomst” och hålls den 10 maj i Palaestra.

27 april, 2023