Profilområdena – en vacker bukett som plockats ihop lagom till midsommar

I forskningspropositionen 2020 aviserades en ny satsning på s.k. profilområden. Det handlar om resursfördelning av nya medel inom basanslaget till universitet och högskolor för forskning och utbildning på forskarnivå. Lärosäten kan ansöka om upp till fem profilområden i en första omgång. Den här nya resursfördelningen, som regeringen menar ska leda till högre kvalitet inom forskning, har kritiserats hårt i sektorn, även av mig, bland annat i tidigare blogginlägg.

Jag ska därför inte orda mer om den utan istället lovorda universitetets process och allt det hårda arbete som lagts ner av forskare och senare bedömare rörande de intresseanmälningar som lämnats in. Arbetet startade i fjol och idag har vi nått fram till den punkt där jag fattat beslut om vilka fem områden som Lunds universitet kommer att lämna in i den nationella ansökan om profilområden.

Och jag vill också lovorda de områden som nu valts ut. Med dessa visar universitetet såväl excellens och förmåga att skapa unika profiler även i en internationell jämförelse. Lägg därtill tvärvetenskap och stark koppling till utbildning och kursutveckling. De visar alla starkt samarbete med externa parter och visar på stor framtids- och utvecklingspotential. Med andra ord har de allt som efterfrågas i de utvärderingskriterier som ansvariga forskningsfinansiärer har aviserat så här långt.

De områden som Lunds universitet har valt ut till ansökan om profilområden är:

• Human Rights in a Polarized World
  • Light and materials – from fundamental understanding to industrial and societal needs
  • Natural and artificial cognition: 1, 2, many
  • Proactive Ageing: Brain & Movement – From Molecular Changes to Engagement with Life and Society
  • Sustainable solutions in the climate change – biodiversity – social nexus – ClimBioSis

Jag säger stort grattis till de fem områdena så här långt – det är en otroligt fin bukett som Lunds universitet plockat ihop lagom till midsommar och som vi stolt kan lämna till nationell bedömning så småningom.

Glad midsommar!

23 juni, 2022