Vi kan bidra med kunskap när mänskliga rättigheter kränks

Den senaste veckan har flera rapporter om protester för mänskliga rättigheter i Iran nått världen. Även Lunds universitet har nåtts av dessa protester som spridit sig och nu även syns i Väst, på gatorna, i sociala medier och till EU-parlamentet för att ta några exempel.

Lunds universitet står för och värnar demokrati, fri åsiktsbildning, respekt för allas lika värde och mänskliga fri- och rättigheter. Min förhoppning är att även människor i Iran får uppleva dessa rättigheter och vi ser nu med vilket enormt mod som folket i Iran demonstrerar för dessa berättigade krav på frihet.
Lunds universitet står också bakom det uttalande som Sveriges universitets- och högskoleförbund, SUHF, gjort med anledning av protesterna i Iran.

Jag är djupt bekymrad över att demokratin är på nedgång i flera delar av världen och att mänskliga rättigheter kränks i flera länder. Det våld som Iran nu riktar mot de som protesterar mot regimen, inklusive studenter och anställda på universitet, har vi dessvärre sett förut. Jag hyser djup medkänsla och beundran för alla som kämpar för mänskliga rättigheter i världen, många gånger med risk för livet.

När demokratin är på tillbakagång och mänskliga fri- och rättigheter kränks eller avskaffas, har också universiteten en viktig uppgift: att bidra med kunskap och vara en del i det offentliga samtalet. Jag flaggar därför redan nu för ett seminarium här på Lunds universitet som kommer att handla om Iran och som planeras den 17 oktober. Alla ni som vill få en fördjupad bild av Iran bör hålla ögonen öppna i kalendariet – fler detaljer kommer så fort de är klara.

Jag passar också på i detta blogginlägg att lyfta att läget fortfarande är mycket akut för den svensk-iranske forskaren och läkaren Ahmadreza Djalali som dömdes till döden i Iran 2017 efter en rättegång utan någon som helst rättssäkerhet. Datum för verkställande av domen har passerat och vad vi vet är han fortfarande vid liv, men det råder knapphändiga uppgifter, om ens några, kring hans framtid.

Demokrati och mänskliga fri- och rättigheter går hand i hand med akademisk frihet. Universitetet behöver därför alltid vara extra uppmärksamt när dessa rättigheter hotas runt om i världen.

05 oktober, 2022