Vi har tagit lärdomar av omställningen – nu går coronaarbetet in i ny fas

Under januari månad har 85 procent av de anställda (månadsavlönade) vid Lunds universitet i huvudsak arbetat hemifrån. Siffran kommer vi att rapportera till Arbetsgivarverket men är också viktig information för oss själva. Vi har så långt det är möjligt kunnat ställa om till hemarbete. Vad gäller utbildning är vi nere på absolut minimum vad gäller salsundervisning och -tentamen. Eftersom vi inte vet hur smittläget förändras har vi bestämt att hemarbete och digital undervisning i största möjliga mån gäller tills vidare.

Vi har nu levt med coronapandemin i ett år. Det har varit ett år där vi har lärt oss navigera under stor osäkerhet och löpande behövt fatta nya beslut. Den organisation som byggdes upp i början av förra året, med en central krisledningsgrupp, en operativ arbetsgrupp samt extra möten i rektors ledningsråd för att fånga upp frågor och dela erfarenheter mellan fakulteter har fungerat väl. Men det var ett system som byggdes upp för att främst hantera pandemin akut. Livet med corona, såväl innanför som utanför universitetet, har successivt gått över till ett nytt normalt – och detta nya normala behöver en annan organisation och struktur för att kunna hanteras. Coronarelaterade frågor kommer därför framöver att hanteras i linjeorganisationen liksom alla andra verksamhetsfrågor gör. Den centrala krisledningsgruppen som letts av förvaltningschef Susanne Kristensson upphör.

Vad har vi då för frågor att hantera framöver med anledning av coronapandemin? I höstas tillsatte dåvarande universitetsledning en lärandegrupp med bred representation från många delar av universitetet. Denna grupp fick i uppgift att ta tillvara de lärdomar som gjorts under omställningen. Jag var som dåvarande dekan ordförande för gruppen och den träffades under tre workshops där vi fokuserade på reflektion, lärdomar som dragits och slutligen på att definiera utvecklingsområden. När vi nu går in i en ny fas i coronaarbetet kommer framtida strategier och vägval att i stora delar vila på det underlag och den rapport som lärandegruppen tagit fram.

Läs gärna rapporten i sin helhet men jag fokuserar här på de utvecklingsområden som utkristalliserades av gruppen och som vi har att hantera framöver:
• Utveckla morgondagens undervisning och examination och där ingår att ta hänsyn till konsekvenser på studie- och lärmiljöer (balans mellan digitalt och
• Utveckla framtidens arbetsplats som kanske blir en hybrid
• Utveckla intern kommunikation
• Utveckla krisberedskap och krishantering
• Utveckla beslutsfattandet så att beslut blir snabba, effektiva och rättssäkra

I ledningen delar vi nu upp uppdrag sinsemellan. Men det är viktigt att komma ihåg att allt från rapporten inte blir nya projekt. Många av de utmaningar som framkommer däri hanterades även före pandemin. Inte minst gäller detta undervisning och examination där digitaliseringen redan hade gjort sitt intåg och utvecklingen av morgondagens utbildning var igångsatt på bred front, t.ex. inom kursutveckling. Detta arbete kommer särskilt prorektor Lena Eskilsson och vicerektor Ann-Kristin Wallengren att fortsätta utveckla inom sina respektive ledningsuppdrag.

För övergripande beslut och framtida vägväl med anledning av corona kommer jag att formera en liten grupp runt mig. I den ingår prorektor, förvaltningschef, chefsjurist samt en studentrepresentant från LUS. Vi kommer att arbeta i nära dialog med rektors ledningsråd och med sektionscheferna i den gemensamma förvaltningen. Vi kopplar även kommunikativt stöd till gruppen.

Jag är angelägen om att vi inte tappar fart i det omställningsarbete som coronapandemin påskyndat. Att vi så pass tidigt i omställningen fångade upp vägbulor och farthinder gör att vi nu har alla förutsättningar att arbeta strategiskt för att fortsätta hålla hög kvalitet i hela verksamheten.

08 februari, 2021