Vi firar årshögtid och flaggar för Ukraina och för frihet och demokrati

Idag firas Lunds universitets årshögtid till minne av universitetets invigning 1668. Universitetet bildades i en tid då upprepade krig fördes mellan Sverige och Danmark. Idag lever vi i fred och frihet med vår granne.

Idag när vi firar årshögtiden den 4 mars 2022, flaggar Lunds universitet för Ukraina. Det är en manifestation för att visa stöd till ukrainska lärosäten, till kollegor, studenter och till civilbefolkningen i landet. Den ryska invasionen av Ukraina hotar internationell fred och säkerhet och är ett brott mot internationell rätt och mot den europeiska säkerhetsordningen.

Men vi hissar också flaggan för att manifestera för demokrati och frihet, för universitetens universella gemenskap och akademisk frihet.

Politik och den fria akademin är som olja och vatten. Båda nödvändiga för mänsklig existens och utveckling. I demokratiska länder förenas de i en medmänsklig strävan att på olika sätt förstå, förklara och förbättra våra samhällen. Alltid i samspel, men på behörigt avstånd.

Sedan millennieskiftet har den demokratiska utvecklingen i världen bromsat in, för att till och med gå bakåt. Idag lever bara 14 procent av alla världens människor i stabila demokratier. Vi som gör det och är verksamma inom en fri akademi har ett speciellt ansvar. De fria akademierna är det demokratiska samhällets grundbult för att skapa ny kunskap som förbättrar vår värld och människors villkor – och det demokratiska samhället.

Vi har också ett speciellt ansvar att se hur vi kan bereda plats på universitetet för ukrainska forskare och studenter på kort sikt och framgent. Vi ser över regelverk och avtal, för dialog på europeisk och nationell nivå för att kunna underlätta nödvändiga processer. På samma sätt är vi beredda att ge en fristad för forskare från Ukraina och övriga världen som av politiska eller andra skäl hotas i sina hemländer. Vi flaggar även idag för nätverket Scholars at Risk som arbetar med att uppmärksamma hotade akademiker i världen och för att sätta forskare i säkerhet.

Vi flaggar idag för Ukraina och för demokrati och frihet. Vi flaggar för Lunds universitet som en fristad för forskare och studenter världen över. Vi flaggar för hopp om en ljus framtid.

Hela mitt tal vid Årshögtiden.

Foto på Universitetshuset Foto: Emil Falck
Universitetet flaggar under årshögtiden med Ukrainas flagga. Foto: Emil Falck