Utökat stöd för rättssäker digital examination på plats

Coronapandemin satte fart på det hela. Men arbetet med digital examination på distans är inte bara en effekt av coronapandemin – tvärtom är det en examinationsform som universitetet haft ögonen på under en längre tid. I takt med att samhället i övrigt går över till att bli alltmer digitaliserat kommer större krav på universitetet att utveckla digital undervisning och examination. Hybridutbildning – utbildning som ges både på campus och digitalt – är här för att stanna och universitetet ska kunna erbjuda högkvalitativ undervisning i båda formerna.

När coronapandemin slog till förra våren behövde universitetet ställa om till digital undervisning och examination väldigt fort. Omställningen gick över förväntan, lärare ställde om sina kursmoment och studenterna anpassade sina studier.

Men universitetet hade inte riktigt allt på plats för att omställningen skulle gå helt smärtfritt. Och studenterna har rättmätigt poängterat att moment med digital examination på distans (när studenter sitter hemifrån och tentar via digitala verktyg) har haft sina brister, inte minst gällande rättssäkerhet och pedagogisk kvalitet. Vi har också sett att antalet fuskärenden i samband med examination ökade under förra året.
Universitetets utbildningsnämnd har bevakat frågan och tillsammans med Lunds universitets studentkårer, LUS, fakulteter och förvaltningen identifierat ett antal problem. Flera av dem har handlat om brist på kunskap – både för lärare och för studenter och dessa problem skulle också kunna åtgärdas relativt omgående.

Efter årsskiftet gav prorektor Lena Eskilsson och Ann-Kristin Wallengren, vicerektor för utbildning, grönt ljus för att sätta igång ett omfattande arbete för att bygga ut webbplatsen https://www.education.lu.se/ som ger lärare stöd för digital undervisning. Där finns nu temasidor för lärare rörande digital examination. Bland annat finns artiklar om hur lärare har gått till väga, checklistor och guider. Pedagogiska utvecklare ger råd och tips med mera.

Men projektet mynnade även ut i att bygga ut stödet till studenterna. Som alla vet krävs det två för att dansa tango och inte bara lärare utan även studenter behöver vara kunniga och förberedda för att kunna genomföra digitala examinationer på ett rättssäkert sätt. Genom ingången student.lu.se når studenterna nu en sida om digital examination med information kring vad de behöver tänka på inför sin digitala examination.
Målet var att detta stödmaterial skulle vara klar inför mitterminstentorna (runt mitten av mars). Och det har man klarat. Ett enormt arbete har lagts ner av många inblandade och det är bara att ta av hatten för dessa insatser!

Rättssäker digital examination är en av våra mest prioriterade frågor på utbildningssidan. Här finns mer att göra gällande t.ex. dataskyddsfrågor och teknisk, stabil kapacitet. Som jag inledde med är digital examination något som kommer att vara med oss även post corona och universitetet behöver förbereda sig för att studenterna återvänder till campus. Även då kommer vi att ha kurser som ges digitalt och examination med hjälp av digitala verktyg – antingen om studenterna tentar på distans hemifrån eller i lärosal med digitala hjälpmedel. Vi behöver således se över framtidens behov av lokalanpassning, teknisk utrustning, strömkapacitet, stöd till lärare och tentavakter med mera. Alla frågor löser vi inte idag, men jag är mycket tacksam att vi har ett utökat stöd på plats redan nu.

10 mars, 2021