Universitetet har en historia och en roll för folkbildning

Det har varit en helt otrolig helg i Lund! Så mycket glädje, så mycket människor och så mycket karneval har vi inte sett på länge, kanske aldrig någonsin i karnevalens långa historia. Vad jag förstår har det aldrig sålts fler inträden än i år. Säkerligen har festlusten varit alldeles extra efter två mer eller mindre instängda och pandemiska år.

Lundakarnevalen började 1849 – inte i den storslagna tappning som vi har sett i helgen, men det var första gången som utklädda studenter tågade genom Lund. Efter ett par decennier hade upptåget fått fastare form och på 1860-talet började karnevalskommittéer utses. Resten är historia så att säga.

Om karnevalens tillblivelse och utveckling och mycket mer går att läsa i boken “Lunds universitet under 350 år”. Och den som vill lära sig mer om hela universitetets historia kan snart göra det på Historiska museet. Utställningen ”Lunds universitet – historia och historier” invigs den 30 maj (öppnar i juni) och kommer att betona den äldre universitetshistorien. Besök den gärna, det går inte förstå den utveckling och den tid vi lever i bättre än genom att göra tillbakablickar och skaffa perspektiv. Och i den bästa av världar (även om det ser mörkt ut i delar av Europa med de krigsbrott som begås i detta nu) så lär vi av våra misstag och slipper upprepa dem.

Därför är ytterligare en aktuell utställning i regionen särskilt viktig idag: ”Auschwitz. Not long ago. Not far away.”, som visar föremål från ett av de mörkaste kapitlen i mänsklighetens historia. Ikväll kommer jag att delta på invigningen och vandringsutställningen öppnar för allmänheten i Malmö den 26 maj.

I detta sammanhang passar jag på att uppmärksamma universitetets Ravensbrückarkiv som är en öppen webbportal med omfattande intervjuer som gjorts med fångar strax efter att de lämnat det ökända koncentrationslägret.

Lund har utvecklats till en viktig nationell och internationell nod för mänskliga rättigheter. Vid universitetet finns omfattande utbildning och forskning med flera tvärdisciplinära samarbeten och här finns dessutom finns Raoul Wallenberginstitutet. Det senaste tillskottet i Lund är det nationella Institutet för mänskliga rättigheter som officiellt invigs den 31 maj och som ligger på Brunnshög.

Jag hoppas att denna nod kan bidra till att ytterligare medvetandegöra det som händer i vår samtid och ge historiska perspektiv på världens händelser. Universitetets roll som folkbildare är otroligt viktig, inte minst i tider av oro.

24 maj, 2022