Ukraina påverkar och oroar – arbetet för fria akademier och demokrati viktigare än någonsin

Det arbetas intensivt med hur vi kan öppna dörrarna för Ukraina, både på EU-nivå, det nationella planet och på Lunds universitet. Här ser vi över alla möjligheter att kunna fånga upp studenter, lärare och forskare som behöver lämna sitt land eller som framöver kommer att behöva studera eller forska i sitt hemland. Vi arbetar på kort sikt och på längre sikt. Kriget kommer att få konsekvenser för Ukraina, Europa och universitetet för lång tid framöver. Konflikten går in i kärnan av vår egen verksamhet som bygger på demokrati och frihet – den mänskliga och akademiska. Den internationella universitetsgemenskapen behöver därför arbeta på alla flanker för att stå upp för demokrati och frihet.

Det är svårt att flytta fokus från ett krig i ett näraliggande land som dagligen visar förfärliga bilder av mänskligt lidande till det vardagliga arbetet på universitetet, om ens för en liten stund. Men mitt under detta krig behöver vi också se till det som fungerar, det som är tryggt och stabilt. Jag kommer därför framöver att också blogga om sådant som, i förhållande till kriget i Ukraina kan verka futtigt, men som är den stabilitet vi har: de fria akademierna är det demokratiska samhällets grundbult för att skapa ny kunskap som förbättrar vår värld och människors villkor. Det är mitt och allas ansvar att se till att arbetet med Lunds universitets utveckling och välmåga fortgår.

Jag hänvisar gärna till alla de seminarier, debatter och panelsamtal med forskare och experter på fakulteterna som nu genomförs (håll koll i kalendariet). Det finns en samlad kunskap på universitetet som kan belysa alla aspekter av Ryssland/Ukraina, av konflikt eller politik i nutid och dåtid och med perspektiv och nyans.

Det finns också ett stort engagemang bland anställda och studenter som vill bidra med hjälp till folket i Ukraina och till sina kollegor och vänner som befinner sig i regionen eller de som är här eller är på flykt.

Den 17 mars kommer Lunds universitet att ordna seminariet Perspectives on and for Ukraine – an Open Seminar Supporting Academic Freedom mellan klockan 15-17 i Universitetsaulan. Här kommer föreläsare och experter att belysa situationen i Ukraina ur flera aspekter, inte minst de effekter kriget får på demokrati, kultur och akademi. Scholars at Risk som erbjuder hotade forskare, lärare och studenter i världen en fristad presenteras, liksom Donatorrelationers stödprogram för studenter och anställda som påverkats av kriget i Ukraina och som öppnar för alla som vill stödja.

Universitetet samlar också all information om hur vi arbetar med anledning av kriget i Ukraina: www.lu.se/ukraina

Efter en långdragen pandemi är det också viktigt att vi får glädjas åt det öppnade samhället och ett allt mer myllrande campus med studenter som pluggar på plats, som cyklar och promenerar och värmer sig i vårsolen. Nu kan vi börja analysera hur det har gått under två år av pandemi och en ny rapport Studenternas prestationer och avhopp under coronapandemin från Universitetskanslersämbetet, UKÄ, visar att pandemin inte har påverkat studenternas prestationer och avhopp på ett märkbart negativt sätt. Under pandemins senare fas har prestationerna till och med ökat, främst för yngre studenter på programutbildningar. Avhoppen från programutbildningar har varit i princip oförändrade under pandemin jämfört med tidigare.

Jag tar av mig hatten för alla studenter, lärare och övrig personal som har klarat två års pandemi på ett storartat sätt och med enorma arbetsinsatser. Det visar att många är beredda på att kavla upp ärmarna i kris.

Det har blivit en vår i år också. Den kommer att fyllas av idéer och projekt inom utbildning, forskning, samverkan och i allt detta – campusutveckling. Den senaste nyheten, helt färsk, är att Statens fastighetsverk har gett startskott för att i vår påbörja renoveringen av Kungshuset i Lundagård.

Ombyggnaden kommer att vara livgivande för hela den symboliska Universitetsplatsen –huset som stått tomt under ett par år kommer åter fyllas med människor. Detta är naturligtvis bara en mycket liten del av hela campusutvecklingen i Lund, Malmö och Helsingborg och följ gärna alla utvecklingsprojekt via campusutvecklingskontoret.

Jag hoppas vi ses i Universitetsaulan den 17 mars för Ukraina och för akademisk frihet och demokrati.

11 mars, 2022