Toppen av excellens kräver goda kollegor

Vi har gått in i en vecka då universiteteten runt om i världen förväntansfullt riktar blickarna mot Stockholm och Nobelkommittén. I går prisades Victor Ambros och Gary Ruvkun för sina upptäckter av mikroRNA. Idag tillkännages fysikpriset för att följas av kemipriset, litteraturpriset, fredspriset och på måndag Riksbankens ekonomipris till Alfred Nobels minne.

Jag ser denna årliga vetenskapliga vecka då pristagarna presenteras som ett starkt ljus, en fyrbåk som bringar hopp och framtidstro och som påminner om att det till synes omöjliga kan bli möjligt. Vi människor behöver detta hopp och denna framtidstro. Vetenskapen behöver den uppmärksamhet som Nobelpriset innebär. Och akademin behöver värnas och vaktas så att de största upptäckterna och idéerna inte enbart ligger bakom oss utan framför oss.

Lunds universitetet har ökat internationellt genomslag som övergripande mål i verksamheten. Det innebär bland annat att vi ska vässa våra internationella kontakter – vi ska samarbeta med de bästa i världen och de bästa ska välja oss som samarbetspartners. Här arbetar universitetet strategiskt med globalt dynamiskt engagemang där internationella hubbar och ankaruniversitet sållas fram. Vi arbetar också strategiskt med innovationsdistrikt där vi drar nytta av hela det unika innovationsekosystemet som finns på och runt universitetet.

Alla inom akademin behöver stå upp för och arbeta för en fri akademi där nyfikenhet, sanningssökande samt ett kritiskt granskande förhållningssätt frodas. För att nå toppen av vetenskaplig excellens krävs även goda kollegor – helst smartare än du själv. Det finns nog ingen Nobelpristagare som inte har sagt just detta: ”Jag har inte gjort detta själv, det finns många som varit delaktiga i denna upptäckt”.

Vid samma tidpunkt förra året fick Lunds universitet sin första Nobelpristagare, Anne L’Huillier. Även om ett år har passerat sedan dess och nya Nobelpristagare tar vid i en slags vetenskaplig stafett, kan man fortfarande känna påtaglig stolthet för priset här på universitetet. Vilken upplevelse Anne L’Huillier har bjudit universitetet på under det gångna året. Vilket hopp om framtiden hon ger och vilken god vetenskapsrepresentant hon är!

08 oktober, 2024