Ta plats i medierna forskare!

”Ta plats i medierna forskare!” är titeln på en samtalskväll som ordnas den 11 november av Centrum för kunskapshistoria i samarbete med Sydsvenskan. Här möts forskare och journalister, författare och förlagschefer för att tillsammans diskutera forskares medverkan i det offentliga samtalet.

I tider när demokratin går ner i stora delar av världen och icke-verifierade budskap, desinformation och konspirationsteorier snabbt kan få stor spridning på nätet är det mer angeläget än någonsin att forskare tar plats i det offentliga samtalet på olika sätt. Universitetet har ett stort ansvar för att medborgare ska få tillgång till kunskap som baseras på vetenskap. Detta är något som vi i universitetsledningen har identifierat som en viktig fråga och vi har sett att åtgärder behövs för att stärka akademins röst och genomslag i offentligheten.
Sydsvenskans kulturchef Ida Ölmedal frågade hur jag och min kollega Kerstin Tham på Malmö universitet ser på konflikten mellan universitetets meriteringslogik och den tredje uppgiften (Sydsvenskan 23 oktober) . Kan universitetsledningen stötta forskarna att ge sig ut i offentligheten, trots att det ofta gynnar karriären mer att stänga in sig i labbet eller biblioteket?
Vi svarar idag och det ska bli mycket intressant att fortsätta den här diskussionen framöver och ta fram lämpliga åtgärder. Frågan är högt prioriterad i ledningen och vicerektor Jimmie Kristensson, har ett särskilt ansvar i sin portfölj för kommunikation.

27 oktober, 2021