Studenters hälsa i fokus under Politikerforum

Vi har nu bedrivit fullskalig undervisning på campus i två veckor. Höstens upptrappning har gått enligt plan och det har varit en stor befrielse att se hur verksamheten återgått till det normala. Ett öppet campus, öppna kulturverksamheter, öppna kaféer och restauranger, öppna festlokaler och öppna gym gör mycket för människors välbefinnande. Inte minst som ung och student vill man kunna leva ett aktivt liv tillsammans med kursare och vänner.

Det öppna samhället är beroende av hur smittspridningen i Sverige och världen utvecklar sig och vi följer kontinuerligt denna utveckling. Därför får vi nu sätta oss in i det nya förslag från Folkhälsomyndigheten som regeringen avser att gå vidare med: att vaccinationsbevis kan behöva införas vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus med fler än 100 deltagare. Här kommer vi att behöva återkomma med besked från universitetsledningens håll när detta förslag klarnat något.

Under pandemin har studenternas välmående kommit ännu mer i fokus. Men Lunds universitet har under lång tid arbetat med studenternas välmående och det är också ett ämne som intresserar politiken. Hur ska vi komma till rätta med att så många unga upplever psykisk ohälsa? Tidigare i år fick minister Matilda Ernkrans en presentation om hur universitetet arbetar för att stärka studenternas hälsa. I förra veckan diskuterade universitetsledningen, Lunds universitets studentkårer, LUS, och Studenthälsan tillsammans med deltagarna i Politikerforum samma sak. Den modell som Studenthälsan idag arbetar efter har stor potential och jag vill påstå att vi ligger i framkant i arbetet med studenters hälsa. Till stora delar beror det på studenternas stora engagemang i frågan och det är mycket värdefullt att få visa vårt arbete för regeringen och de skånska kommun-, region- och riksdagspolitikerna som deltog i Politikerforum.

Studenthälsan har i uppdrag att särskilt arbeta med studenternas psykiska hälsa, levnadsvanor och sexuella hälsa. Där finns ett stort utbud och studenterna kan få stöd, råd och behandling för studierelaterade problem. Det kan handla om stress, prestations- eller tentaångest, prokrastinering, oro, nedstämdhet eller ofrivillig ensamhet. Men där finns även hjälp för den som vill förändra sina levnadsvanor avseende på kost, motion, alkoholvanor eller sömnproblem.

18 november, 2021