Se utveckling genom stadens silhuett

Tittar man ut på gräsmattorna i Skåne är de redan torra – som om det vore sensommar och augusti. Så här i juni, dagen före midsommar, när verksamheten så smått trappar ned och det blir tid för reflektion och återhämtning, kanske jag inte ska ha augusti i åtanke. Men det går inte att komma ifrån att det är vår- och höstterminerna som är universitetets starkaste säsonger – framförallt är studenterna på campus.

I augusti ser jag särskilt fram emot invigningen av Forum Medicum – det är ett projekt som jag har följt nära som dekan för Medicinska fakulteten och som kommer att bli en fantastisk samlingsplats för fakultetens utbildningar och forskning i medicin, hälsa och vård. Sammanlagt kommer 4000 studenter, forskare och andra medarbetare ha sin hemvist i de nya lokalerna. Forum Medicum är en del av hela campusutvecklingen som pågår i Lund och Malmö och binder samman alla verksamheter i kunskapsstråk och innovationsdistrikt. Universitetets utveckling är starkt kopplad till den fysiska platsen och det är genom stadens förändrade silhuetter som man enklast får syn på universitetets förflyttning genom decennierna och århundradena.

Närmast i tid ligger Almedalsveckan där Lunds universitets forskare bidrar stort i paneler och diskussioner om alla de ämnen som berör världen, samtiden och framtiden. Grön och digital omställning, digitalisering och AI, hållbarhet, hälsa, säkerhetsläge, geopolitik, demokrati – det är alla ämnen som både påverkar universitetets verksamhet och där universitetet kan bistå i de offentliga samtalen som förs så förtjänstfullt i Almedalen. Även flera för sektorn viktiga och aktuella frågor kommer att diskuteras, såsom den på senare tid hett debatterade etikprövningslagen, akademisk frihet och lärosätenas autonomi samt forskningsfinansiering.

Vi ses kanske i Almedalen där man gärna får haffa tag i mig för samtal. Om inte önskar jag en trevlig sommar! Bloggen återkommer i augusti.

22 juni, 2023