Så växer ett Nobelpris fram – Anne L’Huillier är en förebild

Lika makalöst snabb som en attosekund är, lika makalöst stor är stoltheten vid Lunds universitet just nu. Anne L’Huillier som tilldelas årets nobelpris i fysik har påverkat kollegor, studenter, teknisk- och administrativ personal, servicepersonal, ja hela Lunds universitet har jublat denna vecka. Och det har strömmat gratulationer till Anne och forskargruppen från hela världen.
Det går inte att mäta vilken kraft det finns i ett Nobelpris. Stoltheten det för med sig till universiteten är en sak. Men det sätter också vetenskapen i det ljus det förtjänar och visar vikten av strategiska satsningar på talanger och labb och infrastruktur i världsklass.
1987 hade Anne L’Huilliers forskning i Frankrike börjat ge eko bland kollegor. Hon hade upptäckt att det uppstår många olika övertoner av ljus när infrarött laserljus sänds genom en ädelgas, detta eftersom gasen och lasern samverkar.

Detta sammanföll ganska väl i tid med att atomfysikerna i Lund funderade på en ny forskningsinriktning och för ändamålet införskaffade en unik laser 1992. Professor emeritus Sune Svanberg berättar om detta i en nyligen publicerad artikel i The Conversation. Satsningen blev möjlig genom att forskargrupper i USA och Europa samverkade tillsammans med industrin och, som för så många andra satsningar på viktig och nydanande infrastruktur, fick lasern finansiering av Wallenbergstiftelserna.

Den här unika forskningsinfrastrukturen gjorde att Anne L’Huillier kom till Sverige och Lund för att sätta upp sina experiment. De blev lyckosamma. Ett tag var det nära att hon försvann till Göteborgs universitet, men kunde räddas kvar i Lund genom en så kallad Thamprofessur, ett professorsprogram för att jämna ut ojämlikheter inom akademin. Den här professuren användes inte, vilket en del försökt påskina, för att hålla en omeriterad forskare – en kvinna – under armarna. Tvärtom användes möjligheten för att Lunds universitet inte skulle tappa en alldeles unik talang. Ett bättre exempel på strategisk rekrytering får man leta efter. Och nu, runt 30 år senare, blir resultatet tydligt: Anne L’Huillier tilldelas Nobelpriset för sitt arbete.
Kollegor vittnar om Anne L’Huilliers talang, dedikation och briljans under resans gång. Och ingen har tagit miste på den ödmjukhet hon har och som också visat sig under veckan. Priset är först och främst Annes.
Men.

I dag kommer utbildningsminister Mats Persson till Lunds universitet för att personligen gratulera Anne L’Huillier. Jag kommer då återigen lyfta vad det är som gör att excellens och ett Nobelpris växer fram: Nyfikenhetsdriven grundforskning, strategiska (internationella) rekryteringar, goda karriärvägar, internationellt samarbete, samverkan med industrin, långsiktig finansiering, forskningsinfrastruktur i världsklass. Och ett samhälle och en forskningsmiljö som uppmuntrar och attraherar talang. Ett bättre exempel än Anne L’Huillier och hennes och kollegornas väg mot Nobelpriset kan vi inte få.

Fest blir det framöver. Vi planerar officiellt firande på Lunds universitet i oktober. Och årets Nobelfest – den blir historisk för Lunds universitet!

06 oktober, 2023