Promotion för hopp, glädje och stolthet

Ett vanligt år, ja, ett vanligt år hade vi under den här veckan sett febril aktivitet kring Universitetshuset och Lundagård. Årets stora akademiska högtid, doktorspromotionen, står för dörren. Gångar hade krattats, processionen hade övat. Förmodligen hade ängsliga ögonkast riktats mot skyn. Kommer det att regna när promotionståget stegar ut från Universitetshuset för att ringla sin väg mot Domkyrkan?

Förutom att promotionen hedrar vetenskapliga insatser som gjorts under året och i mångt och mycket är en akademisk högtid så är jag säker på att högtiden också sitter djupt i många lundabors hjärta. Vid den här årstiden, när dofterna är som tätast och sötast, är promotionen kanske det säkraste påbudet av alla om att sommaren står för dörren. I syrendoften anas hopp, glädje och stolthet över vad som åstadkommits. Många stannar till längs processionen för att se och många studsar till när de första kanonsaluterna dånar.

Men i år är inget vanligt år. Jag är dock oerhört glad över att fakulteterna ändå kan genomföra sin högtidsdag den 28 maj. För första gången i universitetets historia hålls en digital promotion som kan bidra till att ge oss den där välbehövliga känslan av hopp, glädje och stolthet. Och det ger kanske ännu fler, även de som inte är i Lund, tillfälle att närvara vid högtiden.

Årets doktorspromotion genomförs digitalt med fysisk närvaro endast av rektor, promotorerna, fakultetsmarskalkarna, kransflickorna, talhållarna och övermarskalken. Eftersom doktorspromotionen 2020 sköts upp promoveras i år såväl årets som förra årets hedersdoktorer och jubeldoktorer. Förra årets och årets doktorer efter avlagda prov har getts möjlighet att promoveras antingen vid årets digitala doktorspromotion eller vid en extrainsatt fysisk doktorspromotion 2022.

välkommen till årets digitala doktorspromotion den 28 maj! Den digitala sändningen startar klockan 12.00. Ceremonin kommer även att finnas tillgänglig att se i efterhand.

Ericus

27 maj, 2021