Ordförandeskap i EU och ordförande på MAX IV

I förra veckan presenterade regeringen sina prioriteringar under Sveriges ordförandeskap i EU det kommande halvåret. Ordförandeskapet innebär att runt 150 möten med europeiska politiker, forskare, experter och journalister hålls runt om i landet, de flesta i Stockholm men en del av dem även i Skåne. Lunds universitet har för avsikt att delta så mycket som möjligt i de möten som planeras från regeringshåll men vi ser också vilka olika egna sidoprojekt vi kan arrangera parallellt med regeringens agenda.

Att högnivåmötet i juni kring forskningsinfrastrukturer förläggs till Lund är inte en slump då Lund är värdstad för en av de paneuropeiska: European Spallation Source, ESS. Nyligen besökte hela universitetsledningen ESS för att se hur arbetet framskrider. Det är ett komplext och imponerande bygge där 500 anställda från 50 nationaliteter arbetar med att konstruera och driftsätta neutronkällan som ger helt nya möjligheter för forskning kring nya material och livsvetenskaper. Ta gärna en guidad tur på nätet för att få en inblick i hur anläggningen ser ut på insidan (och under markytan).

Ordförandeskapet förlägger också en konferens i april i Lund som handlar om grundläggande rättigheter och hur det institutionella skyddet för dessa kan säkerställas i EU:s medlemsstater. Demokrati och mänskliga rättigheter är styrkor för Lunds universitet – hos oss finns stark forskning om mänskliga rättigheter och i Lund ligger också Raoul Wallenberg-institutet och myndigheten Institutet för mänskliga rättigheter.

Grön omställning och energiomställning är en av ordförandeskapets prioriterade frågor. Och hållbara städer är en viktig dimension av ett mer hållbart samhälle. Lunds universitet har campus i tre av de 100 kommuner som utsetts till EU:s klimatneutrala städer 2030 (Lund, Malmö och Helsingborg) och det är extra välkommet att konferensen om hållbar stadsutveckling i juni förläggs till Skåne (Malmö). Ett nära samarbete med de kommuner där universitetet har campus är otroligt viktigt både ur ett hållbarhetsperspektiv men också för gemensam utveckling och innovation. Lunds universitets campusutveckling och hållbarhet är några av våra mest prioriterade frågor.

Lunds universitet och Lunds kommun har sedan tidigare ett etablerat EU-samarbete genom att vi samarrangerar EU-dagen ”The EU Day Lund”. Det har gett ringar på vattnet och i förra veckan mötte universitetsledningen Lunds kommunledning för att se hur vi kan arbeta tillsammans även under ordförandeskapshalvåret. Att vi delar framtid inom hållbarhet och innovativa områden där material, teknik och hälsa står i fokus gör att vi har ett starkt utgångsläge när EU besöker Lund.

Högre utbildning, forskning och innovation är stora budget- och samarbetsområden inom EU. De policyer som tas fram och den utveckling som sker i EU får stor påverkan på ett stort internationellt universitet som Lunds. Det kan handla om digitalisering och omställning till öppen vetenskap med exempelvis utvecklingen av det öppna forskningsmolnet EOSC. Det kan också handla om att samarbeta för god och gemensam praxis gällande forskningsutvärdering och Lunds universitet har precis skrivit under samarbetsavtalet CoARA.

Sedan 2019 är Lunds universitet en del av programmet European Universities och alliansen EUGLOH. Till årsskiftet utökas denna allians då fyra nya universitet tillkommer till dagens fem. Med samarbetet ska studenter få det enklare att röra sig mellan lärosäten och få möjligheter att delta i såväl campus- som onlineaktiviteter hos partneruniversiteten. Ett fokusområde som är särskilt värt att nämna i denna blogg är att samarbetet ska stärka utbildning kopplad till universitetens stora forskningsanläggningar. Här finns fantastiska möjligheter för Lunds universitet.

En forskare som är otroligt duktig på att involvera studenter och utbildning i de stora forskningsanläggningarna i Europa är Robert Feidenhans’l. Han är en världsauktoritet inom forskning med röntgenstrålning och idag vid universitetsstyrelsens möte har han utsetts till ny styrelseordförande för MAX IV från och med den 1 januari 2023. En perfekt ordförande i dessa ordförandeskapets tider!

19 december, 2022