Öppna din dörr och du kan bli rikligen belönad

Så kommer den tid på året då utbildningsinstitutionerna ska låta inskriva sina studenter och unga tar sitt pick och pack för att söka boende i en ny stad, kanske ett nytt land. Josef och Maria – vi kan kalla dem så – de unga som gett sig av för att starta en ny tid i livet. De går från dörr till dörr för att höra sig för om en sovplats. De ställer sig i bostadskö med alla andra som kommit till staden för att skrivas in, alltmedan datumet för terminsstarten närmar sig.

I dagens moderna bostadssökande är det ingen som kan undgå förfrågningarna i sina sociala medier-flöden. Föräldrar, vänner och släktingar delar vidare förfrågningar om bostad i Lund, Göteborg, Stockholm, Umeå eller varhelst utbildningsinriktningen tagit de unga som nu ska studera. På sina håll är det svårt att hitta bostad, Lund tillhör en av de städer där det är svårt att hitta en bostad runt terminsstart.

Jag vill därför slå ett slag för Bopoolen och den soffkampanj som nu pågår. Alla som kan avvara ett rum, en soffa eller en andrahandslägenhet på kort eller längre sikt – anmäl er på Bopoolen och bidra till att en student kan få ett hem! Den som gör det brukar bli rikligen belönad i form av nya bekantskaper, kanske till och med livslång vänskap.

Idag startar Arrival Days och under två dagar kommer en stor andel av höstens cirka 4000 internationella studenter till universitetet för första gången och snart fyller de gator och torg med sin närvaro. Arrival Days tycker jag på något sätt är själva startskottet för att terminen börjar dra igång och att alla snart är på plats.

I våras sökte cirka 70 000 personer en utbildning på Lunds universitet. Knappt 25 000 har antagits. I år är det en stor lättnad att en termin börjar utan restriktioner för anställda och studenter. Det är så mycket enklare att fånga en stads, ett universitets, ett campus själ utan förbehåll och avståndsbedömningar.

Nu kör vi igång – jag ser fram emot en riktigt intressant hösttermin!

15 augusti, 2022