Ökad smittspridning i samhället men trygg med de åtgärder vi har

Nu börjar en ny efterlängtad termin och vi går snart in i år 3 e.p – tideräkningen som startade med pandemins utbrott. Pandemin är inte över, smittspridning och vårdbelastning är hög i samhället, men jag vill ändå hälsa alla välkomna till ett nytt spännande år vid Lunds universitet, inte minst de internationella studenter som kommer under Arrival Day idag. Att se unga människor som landar in i en ny stad eller till och med ett nytt land vid terminsstarterna och börjar utforska stadens möjligheter är något av ett signum för alla universitetsstäder och lika livgivande varje gång.

Många undrar hur det blir med obligatoriska moment i utbildningen såsom tentamen eller andra obligatoriska inslag när smittspridningen nu är hög. Det är möjligt när det finns behov av att glesa ut antalet studenter på plats att förlägga utbildningsmoment digitalt men jag vill påpeka att det än så länge är campusundervisning och campustentamen som är utgångsläget. Vis av erfarenhet är universitetet dock berett på att omställning kan gå snabbt och att regeringen kan införa nya restriktioner framöver.

Universitetet har infört flera åtgärder under lång tid och tagit fram vägledningar och guider gällande lokaler och avstånd för att vi ska kunna hålla utbildning på campus. Så länge dessa åtgärder följs och respekteras kan vi undvika smittspridning. Det handlar framförallt om att hålla avstånd och undvika trängsel och att ingen ska vara på campus vid symptom. Vi har klarat att hålla klustersmitta borta från salstentor så här långt och det är jag övertygad om att vi ska klara framöver också om alla hjälps åt.
God fortsättning på det nya året, jag ser fram emot fortsatt utveckling inom utbildning, forskning och samverkan!

10 januari, 2022