Nu startar en termin med gradvis öppnande av campus

Rekordmånga har sökt en utbildning på Lunds universitet i höst och vi ser fram emot att gradvis öppna upp campus igen efter pandemins nedstängning.

Idag och i morgon anländer de internationella studenterna under anpassade Arrival Days. Kanske har det aldrig varit mer angeläget än i år att säga ”Välkommen!” till dem och till alla andra tusentals studenter vid universitetet som efter lång tid av distansstudier åter ska kunna vara på campus.

Lunds universitet är ett campusuniversitet som normalt sett myllrar av folkliv och aktiviteter. Så har det inte varit på länge och det blir förstås inte riktigt som före pandemin heller under hösten. Men vi öppnar gradvis utbildningarna på plats – så även om vi går mot höst känns det som att vi går mot ljusare tider. Att vaccinationsprogrammet blir lyckosamt – även bland unga – är en förutsättning för att samhället ska klara av att öppna. Fortsatt försiktighet gäller på campus när det gradvis öppnar upp – avstånd, att stanna hemma vid minsta symptom, handtvätt.

När fler studenter ska vara på plats på campus ökar också efterfrågan på bostäder. Därför vill jag gärna slå ett slag för Bopoolen.nu som Lunds universitets studentkårer, LUS, driver tillsammans med Lunds kommun och Lunds universitet för att hjälpa bostadssökande studenter.

Ett tryggt och funktionellt boende är basen för att kunna klara sina universitetsstudier. Bostadsbristen är särskilt svår vid terminsstart då många nya studenter letar boende. Bopoolen fyller en viktig funktion för studenter att hitta sitt första boende och komma till rätta i en ny stad. Även en soffa, eller en säng kan hjälpa en student de första dagarna på sin nya studieort och därför har också Bopoolen Soffkampanjen för alla som kan tänka sig att upplåta en del av sitt boende under en kortare period.

Jag ser fram emot att starta upp en ny termin vid Lunds universitet och att välkomna alla nya studenter och de som redan studerar och längtar efter att få återgå till campusundervisning.

16 augusti, 2021