Nobelpriset till Anne L’Huillier och Lunds universitet

Jag befinner mig i Göteborg och aldrig har väl en resa bort från Lunds universitet känts så fel som just idag. Jag hade mer än gärna varit på plats för att fira att professor i atomfysik, Anne L’Huillier, får nobelpriset i fysik.

Den här dagen är främst Annes och hennes två kollegor som hon delar priset med, Pierre Agostini och Ferenc Krausz, men den är också Lunds universitets stora dag. Jag är djupt imponerad över Anne och hennes forskargrupp. Det här priset visar vikten av den grundforskning som görs på Lunds universitet och runt om i världen. I detta fall har grundforskningen visat på sättet att skapa extremt korta ljusblixtar för att urskilja elektronernas snabba förlopp när de förflyttar sig eller ändrar sin energi. Det är forskning som inte kommer på beställning utan som kräver decennier av tid, engagemang och uthållighet. Och skärpa – det har Anne.

Och på vilket sätt Anne mottog beskedet om att hon blivit Nobelpristagare! I en föreläsningspaus fick kollegor tag i henne men hon fortsatte att undervisa utan att först berätta för sina studenter att hon fått priset. Det visar hur dedikerad Anne L´Huillier är till forskning och undervisning. En professor av högsta toppkvalitet!

Ja, vilken historisk dag, denna 3 oktober 2023, är! Stort grattis Anne L´Huillier och grattis till forskargruppen och alla kollegor på LTH.

03 oktober, 2023