Många fantastiska insatser i coronatider och många vill stötta studentlivet

Vi drar alla ett mycket tungt lass under pandemin, studenterna är inget undantag. Tvärtom har studenterna fått hela sin värld kringskuren, med praktiskt taget tomma campus och studier som bedrivs digitalt.
Även det studiesociala livet med fritidsaktiviteter och umgänge har gått på sparlåga i snart ett år. Navet i det studiesociala livet är nationerna som gör ett makalöst arbete för att studenternas tid vid Lunds universitet ska bli innehållsrik och minnesvärd. Många söker sig till Lunds universitet för det vitala studentlivet som pågår utanför studierna.

Tillsammans med Lunds kommun har vi nu enats om att ge nationerna ett gemensamt bidrag på 4,8 miljoner kronor 2021 för att de inte ska gå under ekonomiskt när stora delar av deras verksamhet har behövt stänga ner. Både Lunds universitet och kommunen fattar beslutet nästa vecka.

Inför höstterminen i fjol, när det stod klart att pandemin skulle bli långvarig, fick nationerna också ett tillskott från Sparbanksstiftelen Finn och Lunds universitet på sammanlagt 3 miljoner kronor.

Att kommunen nu och Sparbanksstiftelsen Finn tidigare tillsammans med universitetet går in och stöttar nationerna visar hur uppskattat studenternas hårda arbete är av alla parter. Det visar också hur viktigt vi tycker det är att nationslivet kan bära sig under pandemin för att åter kunna blomma och berika Lunds universitets- och stadsliv när pandemin är över.

I universitetsledningen och i rektors ledningsråd, RL, för vi hela tiden diskussioner om hur vi under pandemin ska balansera digitala studier och examinationer mot salsundervisning och salstentamen. Vi är idag nere på ett minimum av campusundervisning och salstentamen och detta gäller tills vidare.

Det finns också starka önskemål från studenterna att hålla så många studieplatser som möjligt öppna och detta måste hela tiden ställas i förhållande till de rekommendationer som finns för att förhindra smittspridning. För undervisning och examination vägs genomförbarhet, rättssäkerhet och kvalitet mot rutiner och rekommendationer för att undvika smittspridning.

Än så länge är vi mycket restriktiva med att anställda och studenter ska vara på campus. Men det går att göra undantag i de fall där man t.ex ser salstentamen som enda möjlighet för att kunna genomföra examinationer eller laborationer utan att riskera rättssäkerhet eller kvalitet.

Ett sådant exempel – från Medicinska fakulteten – har det rapporterats om i media de senaste dagarna. Det handlade om en salstenta på läkarprogrammet där flera studenter som skulle delta kände sig obekväma med att genomföra tentan i sal.

Salstentamen är undantag, jag vill påpeka detta. Och vi ska också ha goda rutiner på plats när sådana trots allt genomförs. Att ingen smittspridning har konstaterats vid den aktuella tentamen, visar att rutinerna fungerat.

Men det visar också hur sårbart systemet är. Även om universitetet följer alla rekommendationer och har rutiner på plats åligger det var och en att ta ett stort personligt ansvar. Ska vi kunna öppna upp gradvis framöver krävs det gemensamma ansträngningar. Så stanna hemma vid minsta symptom!

Slutligen vill jag ge en eloge till alla studenter och anställda som kämpar på! Håll i och ta hand om er och varandra!

All information om hur Lunds universitet hanterar corona finns här:

29 januari, 2021