Internationella kvinnodagen – det finns mer att göra inom akademin

Idag firas internationella kvinnodagen. Kvinnors möjlighet att skaffa utbildning och yrkesarbete är en av de största händelserna sedan mitten på 1800-talet och har förändrat det svenska samhället i grunden. Hur har denna förändring gått vid Lunds universitet?

Både bra och dåligt. I vissa avseenden har Lund varit tidigt ute, i andra ganska saktfärdigt. De medicinska utbildningarna accepterade tidigt kvinnliga studenter. Hedda Andersson vars namn än idag lever vidare eftersom vi döpt en gästprofessur efter henne var pionjär och blev den första kvinnliga läkaren i Lund och den andra i Sverige.

Den första kvinnliga professorn fick vi däremot vänta länge på. Först tjugo år efter att Uppsala universitet utsett sin första kvinnliga professor blev 1965 Birgitta Odén Lunds universitets dito och därtill Sveriges första kvinnliga professor i historia.

Förvisso hade Carin Boalt redan varit professor i byggnadsfunktionslära i ett år, men det var innan Lunds tekniska högskola, LTH, blev del av Lunds universitet. Boalt var för övrigt Sveriges första kvinnliga professor vid en teknisk högskola.

Inga Marie Nilsson utsågs 1965 till professor i klinisk koagulationsforskning vid Statens medicinska forskningsråd, men var under hela sin karriär verksam vid Malmö allmänna sjukhus som sedan 1948 var en del av Lunds universitet. Hennes stora genombrott kom den 11:e maj 1956 då en ny, av henne utvecklad, behandling räddade livet på en ung kvinna som höll på att förblöda. Det ansågs som ett mirakel och gjorde henne, och hennes klinik, världsberömd.

Anna Christensen blev 1976 professor i juridik vid Lunds universitet, och Sveriges första kvinnliga sådan.

Idag har vi kommit längre, mycket längre, men vi är inte framme vid ett helt jämställt arbetsliv. Något att fundera på är att av Lunds universitets alla rektorer har bara en varit kvinna hittills: Boel Flodgren. Och av alla professorer är idag 28 procent kvinnor vid Lunds universitet. Det finns mer att göra och att uppmärksamma kvinnor inom akademin idag, den 8 mars, är ett sätt.

Vem är din kvinnliga akademiska förebild?

08 mars, 2021