Innovationspristagare som tänkt nytt och sett samband

Jag har verkligen stor tilltro till Lunds universitets förmåga att bidra till lösningen de stora utmaningar som världen står inför. Den omställning som samhället behöver göra – mot hållbarhet inte minst – kräver kreativitet och skaparkraft och jag ser många exempel på det på universitetet.

I veckan var det dags för prisutdelning av Lunds universitets och Sparbanken Skånes pris för framtidens innovationer. Priset delas varje år ut till anställda och studenter med idéer som kan förbättra vår värld och människors villkor. Ämnesbredden vid universitetet visar också bredden på vad som kan åstadkommas i form av innovationer – det finns plats för medicinska genombrott, tekniska lösningar och sociala förändringar.

Jag blev både inspirerad och imponerad av pristagarna som alla tänkt nytt och sett samband där ingen tidigare gjort det. Forskning och utbildning är universitetets kärnuppgifter och ibland av slump och tur, ofta som ett resultat av träget arbete och samarbete, föds en genial idé som får lov att växa och utvecklas hela vägen till något som får verklig kraft och genomslag – en innovation. För ett universitet är det av största vikt att vårda hela denna process, från idé till fullt utvecklad produkt eller tjänst som kan komma samhället till nytta.

Jag önskar årets pristagare stort lycka till på deras resa framåt. Den ska bli mycket spännande att följa!

19 mars, 2021