I Uppåkra fanns makten i tusen år – vi kan lära av dåtiden

I årtusenden har människan organiserat sig och byggt samhällen. Och att studera och reflektera över forna civilisationers uppgång och fall är något av det mest kittlande, intressanta och viktiga man kan göra. Lärdomarna ger perspektiv på det samhälle vi lever i och bygger idag och varje civiliserat samhälle värnar sin historia genom att ta hand om sina kultur- och fornlämningar. Där barbari drar fram förstörs inte sällan gamla kulturarv – som när Islamiska staten IS sprängde de antika lämningarna i den syriska staden Palmyra 2015. Och nog får man anledning att fundera på civilisationers uppgång och fall när det just nu pågår ett krig i Europa.

Men låt mig lämna den moderna tidens civilisationsutmaningar och istället gå bakåt i historien, till järnåldern. I dag invigs nämligen utgrävningarna av Hallen på Höjden – dynastiers residens och domän i Uppåkra.

I Uppåkra finns en enorm skatt under jord och här har forskare en fantastisk möjlighet att studera ett samhälle som i mer än tusen år var ett politiskt, religiöst och ekonomiskt maktcentrum i Skandinavien. Bosättningen etablerades i den bördiga myllan på slätten 100 f.Kr. och var fram till kristendomens intåg i slutet av 900-talet en plats som hade förbindelser och kontakter med Europas eliter från Brittiska öarna till Svarta havet. Vid romartidens slut, vid 200- och 300-talet dominerade Uppåkra helt landskapet.

Forskarna menar att det är helt unikt att samma plats använts som hövdingasäte under både yngre och äldre järnålder. De sociala kriser och drastiska klimatförändringar som hotade samhället i perioder kunde man lösa och på så vis behålla sin position som maktcentrum. Det i sig bjuder på många frågor: Hur gjorde de för att behålla makten och hålla samman i bistra tider?

Utgrävningarna av Uppåkra har pågått under 2000-talet och universitetets arkeologer har bland annat grävt ut ett tempelliknande kulthus från romersk järnålder. Hittills har mer än 20 000 fynd grävts upp. Fynden förvaras och visas på Historiska museet som har i uppdrag ta hand om arkeologiskt material och andra fornfynd från Skåne.

Tack vare donationer kan nu utgrävningen av Hallen på höjden som är ett 40 meter långt residenshus intill det utgrävda kulthuset ta vid.

Och tack vare donationer kommer Historiska museet att kunna ställa ut fynden från Hallen på höjden på en 235 kvadratmeter utställningsyta.

För mig är det en stor dag att få inviga utgrävningarna i Uppåkra. Både för att det gömmer sig så många spännande fynd där i fälten som vi ännu inte sett och utforskat. Men också för att så många – forskare, studenter, allmänhet, kommun och donatorer värnar om och intresserar sig för denna fornskatt.

05 september, 2022