Hållbart hela veckan med fond, innovationer och toppranking

Jag och många med mig är ambivalenta när det kommer till ranking av världens universitet. Men Lunds universitet har landat i att rankinglistorna finns och spelar roll, inte minst för internationell marknadsföring. Vi behöver därför aktivt, snarare än passivt, förhålla oss till rankinginstituten. Små marginaler kan avgöra kliv eller ras på listorna och därför behöver man vara ödmjuk när universitetet får en bra placering.

Ändå kan jag inte låta bli att lyfta universitetets placering 12 i QS-rankingen ”Sustainability Rankings 2023” som har rankat 700 universitet globalt efter hur universiteten arbetar med hållbarhet och hur hållbarhet representeras inom utbildning och forskning. Vi kan absolut sträcka stolt på oss eftersom Lunds universitet har både bredd och spets vad gäller hållbarhet inom utbildning och forskning. Trots allt är det kärnverksamheterna och den kunskap som produceras och förmedlas vid ett universitet som gör störst skillnad för samhället och för en hållbar framtid. Men universitetet är också en stor arbetsgivare och utbildningsplats och vårt eget klimatavtryck behöver vi också arbeta aktivt med (och är också en parameter i QS-rankingen). Inte bara för att dra vårt strå till stacken utan också för att allt fler studenter och anställda efterfrågar ett universitet som värderar hållbarhet högt.

Det är första gången som Lunds universitet medverkar i denna typ av ranking. Och det är utmärkt att vi på detta sätt får synlighet för det fina arbete som görs såväl inom kärnverksamheterna som i stödverksamheterna.

Fler intressanta projekt som rör hållbarhet är på tapeten. Tidigare i år avsatte universitetet upp till 12 miljoner kronor under tre år till en hållbarhetsfond. Den kan finansiera aktiviteter som driver på omställning för ökad hållbarhet i vid bemärkelse och riktar sig till studenter och anställda som har innovativa idéer och projekt.

Inom Hållbarhetsfonden finns tre ben: Ett som riktar sig till hållbarhetsforskare som tidigt vill undersöka vilken innovationspotential de har i sina projekt. Ett annat som är stipendiestöd för studenter som vill utveckla en hållbar idé och ett tredje är ett riktat stöd till projekt där universitetet i sig själv kan fungera som testbädd för att utveckla hållbara lösningar i samhället.

Nu har fonden öppnat delen Sustainable Idea Exploration för forskare som tidigt vill undersöka innovationspotentialen i sina projekt. Forskare kan söka om 150 000 kronor per projekt. De två senare benen kommer att öppnas för ansökningar under det kommande halvåret. Detta är ett riktigt roligt och intressant initiativ som har vuxit fram under en längre tid och som nu blivit verklighet. Jag kommer att följa Hållbarhetsfonden med stort intresse!

Och det saknas verkligen inte innovativa idéer på universitetet. Häromkvällen samlades och prisades skaparna bakom några av årets mest innovativa projekt med tydligt hållbarhetsperspektiv och med potential att skapa stort samhällsvärde. Jag har haft äran att sitta i juryn för denna årliga innovationstävling som arrangeras gemensamt av Lunds universitet och Sparbanken Skåne. Jag är djupt imponerad av samtliga deltagare. I studentkategorin vann industridesignstudenterna August Eriksson och Samuel Amant med sin idé att hyra ut mindre tångodlingar till exempelvis yrkesfiskare. Helt briljant!

I kategorin anställd vann Kristina Lång, Ida Arvidsson, Freja Sahlin och Jennie Karlsson från Medicinska fakulteten och LTH. De har skapat ett verktyg som kan diagnosticera bröstcancer både säkert och lättillgängligt genom att kombinera fickultraljudsteknik med ett AI-baserat diagnostiskt beslutsstöd. En innovation som gör skillnad eftersom den kan komma till nytta i länder även utan stora sjukvårdsresurser.

Alla geniala människor – unga och seniora – med kunskap, kraft och kreativitet som arbetar för att skapa en bättre värld är värda all uppskattning och uppmuntran. De finns – och påfallande många finns på Lunds universitet.

26 oktober, 2022