Flera åtgärder för att korta handläggningstid för disciplinärenden

Idag sänder Radio Malmöhus ett inslag om de långa väntetiderna för studenter som anmälts för fusk till disciplinnämnden.

Väntetiderna för att få sitt ärende prövat är för långa och under tiden som studenter väntar på att få sin sak prövad lider de psykiskt. Effektiva handläggningstider är därför mycket viktigt.
Den största anledningen till att handläggningstiderna har ökat efter 2019 är att antalet inkomna ärenden ökade med mer än 100 procent under pandemin och ärendeinströmningen är fortfarande hög. De mest förekommande ärenden som avgjordes till och med 2020 handlade om plagiat. Under första halvåret 2021 anmäldes flest för otillåtet samarbete.
För att hantera ökningen av ärenden och korta ner handläggningstiden har ärendeprocessen setts över, fler personer arbetar med ärendena och disciplinnämnden har mer än dubblerat sina sammanträden. Men vi kan inte snabba på alltför mycket – rättssäkerheten får aldrig sättas ur spel och varje ärende behöver utredas grundligt.

Förutom att ta krafttag mot väntetiderna när det väl uppstår misstankar om fusk behöver vi se till att studenter inte hamnar i dessa situationer. Det är bekymmersamt att anmälningar om fusk har ökat och en trolig orsak till detta är de ökade digitala examinationsformerna under pandemin.

En del studenter ser plagiat som en sista utväg när mycket i livet har kört ihop sig och där önskar jag att studenter söker hjälp i tid, antingen i öppenvård eller genom Studenthälsan. Det finns också Studieverkstad och Pedagogiskt stöd för den som behöver extra hjälp under studietiden.
För en tid sedan gav universitetet Studenthälsan ett nytt uppdrag och nya arbetssätt infördes för verksamheten. Studenthälsan har ett stort utbud av stöd, råd och behandling kring problem som hör till studentlivet såsom stress, prestations- eller tentaångest, prokrastinering, oro, nedstämdhet och alkoholproblem. Det finns god kapacitet hos Studenthälsan att ta hand om de som söker hjälp där.

Alldeles nyligen förlängde och ökade Lunds universitet sitt bidrag till Lunds fontänhus som nu får totalt 1,5 miljoner kronor under tre år. Fontänhuset arbetar med stöd till studenter som har eller riskerar att drabbas av psykisk ohälsa och för att de ska klara av sina studier, utöka sitt sociala nätverk och förbättra sitt mående och sin livskvalitet.

Andra studenter fuskar av okunskap – och där behöver fakulteterna fortsätta sitt arbete med att stötta studenternas och öka kunskapen kring fusk och plagiat så att de inte hamnar i disciplinnämnden.
Som ett ytterligare stöd lanserades i våras en universitetsgemensam portal som vänder sig till studenter och där finns information om digitala examinationer, studieteknik, fusk m.m.

Vi kan inte slå oss till ro förrän fuskärendena minskar och utredningstiderna är rimliga. Ansvaret för detta är delat mellan universitetet och studenterna. Gårdagen, den 1 november, har varit efterlängtad. Från och med denna höstlovsvecka ska universitetet vara precis som vanligt och all campusundervisning tillbaka. Vi behöver varandra för att må väl.

02 november, 2021