Fakta, sanning och tillit är grunden i demokrati

Idag har Nobels fredspris meddelats i Oslo och det går till den japanska nedrustningsorganisationen Nihon Hidankyo. Detta i en tid då antalet konflikter i världen är oroväckande högt. Enligt Uppsala Conflict Data Program, UCDP, vid Uppsala universitet, uppgick antalet konflikter där stater var inblandade till 59 stycken under 2023, vilket är det högsta antalet sedan Uppsala började föra denna statistik med start efter andra världskriget, 1946.

Nog behöver vi påminnas om de som försöker göra insatser för fred när mörk statistik ger vid handen att världens förmåga till konfliktlösningar inte går åt rätt håll.
En dag som idag påminns jag också om en tidigare fredspristagare (2021), den filippinska journalisten Maria Ressa. Hon har sagt:

”Utan fakta finns ingen sanning. Utan sanning finns ingen tillit. Utan dessa tre kan det inte finnas någon gemensam verklighetsuppfattning, inga rättsstatliga principer – ingen demokrati.”
Detta sagt i hennes kontext av att arbeta för pressfrihet när såväl pressfrihet som demokrati utmanas i stora delar av världen. Men hennes ord är precis lika träffande i den kontext som universiteten verkar inom. Akademisk frihet, som även den hotas i delar av världen, finns för att främja de akademiska principerna och en viktig sådan princip är sanningssökande.

Universiteten har alltså en viktig roll i demokratibygget. Men utmaningen ligger också i hur gemene man ska få tillgång till sanningen, den kritiskt granskade utsagan, när stora delar av informationsutbytet idag förmedlas genom ofiltrerade sociala plattformar och där lögner och desinformation – förvärrade av AI:s möjligheter att skapa deep fake – snabbt sprids över världen.

11 oktober, 2024