EU kommer till Lund och Lund är i EU

EU spelar en mycket central roll för ett stort internationellt universitet som Lunds. Härifrån kommer stora bidrag till universitetet men här formas också medlemsländernas gemensamma politik. Högre utbildning, forskning och innovation är stora budget- och samarbetsområden inom EU och sedan ett par år tillbaka har lärosätena inom Lärosäten Syd en ständig representation på plats i Bryssel för att bevaka vad som är på gång. Det är viktigt att universiteten är med och påverkar den framtida politiken där utvecklingen går mycket snabbt just nu. Det gör vi bland annat inom Europauniversiteten i vår allians EUGLOH och inom samarbetsorganet LERU.

I veckan är det dock EU som kommer till Lund och idag besöker EU-minister Hans Dahlgren universitetet. På fredag går också ”The EU Day Lund” av stapeln. Det är en endagskonferens som riktar sig till forskare, studenter och allmänheten som vill bidra till EU:s framtidsagenda. De stora framtidsutmaningarna kan vi inte lösa själva och stora omställningar behövs för att möta de klimatförändringar vi står inför, för att ta ett exempel. Men även pandemin har tydligt visat behovet av gemensamma åtgärder mellan länder och mellan akademi och industri. Den omställning som EU kallar Den gröna given kräver insatser från alla sektorer i samhället.

Till EU-minister Hans Dahlgren lyfter jag särskilt betydelsen av de stora forskningsinfrastrukturerna MAX IV och ESS och vilka genombrott de kan ge inom bland annat hållbara material. Men jag kommer också att lyfta forskning och utbildning inom global hälsa och klimat samt mänskliga rättigheter. Gällande det sista har vi en nod i Lund med Raoul Wallenberg-institutet och den nya myndigheten Institutet för mänskliga rättigheter. Lägg därtill det unika Ravensbrückarkivet.

Lunds universitet har en ämnesbredd som få andra universitet har – även i en internationell jämförelse. Som rektor är det fantastiskt att få visa denna bredd för gäster och tillresta – och det blir inte sämre av att bredden även har en spets.

26 oktober, 2021