Det är en vanlig februari eftermiddag, med för årstiden sedvanlig lundagegga på marken och en blek sol. Den här dagens disputation på LUX är också en vanlig disputation vid Lunds universitet där 400 doktorsexamina tas ut årligen. Men det är också något ovanligt med den. Disputationen och avhandlingen som ska bedömas i LUX aula har omskrivits i media innan disputationen gått av stapeln och intresset för att komma och lyssna har varit stort från media och från allmänhet – grupper som annars sällan kommer till disputationer. De är däremot öppna och publika så vem som vill kan komma och lyssna och ställa frågor om den avhandling som ligger på bordet.
Att en disputation fyller en hel aula, som i detta fall, är något som få doktorander eller betygsnämnder eller opponenter eller ämnesföreträdare någonsin får uppleva. Vanligtvis är de som besöker disputationer ämnesintresserade, kollegor och nära familj till doktoranden. För utomstående som inte är insatta i ämnet på detaljnivå kan det ibland vara omöjligt att följa med i den diskussion som akademiskt avhandlas. Festen som ofta följer på en disputation brukar istället vara själva höjdpunkten.
Det är varje doktorands rätt att lägga fram sitt akademiska arbete och få det granskat av en opponent och prövat av en betygsnämnd. Det främsta syftet med en disputation är, lite torrt beskrivet, att bedöma om doktoranden har nått målen för forskarutbildningen.
Universitetet ska kunna forska och utbilda och examinera i alla ämnen – även sådana som kan vara kontroversiella och riskerar att användas för olika syften i en polariserad debatt. Avhandlingen som denna dag blir genomlyst för bedömning har titeln ”Global politisk islam?: Muslimska brödraskapet & Islamiska förbundet i Sverige”. Slumpen har avgjort att den läggs fram i en tid då debattläget i Sverige är laddat och uppskruvat och där vi ser koranbränningar och främlingsfientliga undertoner. Säkerhetsläget påverkas också av de geopolitiska spänningarna i världen med Sveriges Natoansökan i blickfånget.
Universitetet är i allra högsta grad en del av samhället och står på inget vis utanför. Vi har också ett stort ansvar att vara en del i att bygga vårt samhälle med kunskap, saklig debatt och att värna demokratiska värden. Universitetet värnar också akademisk frihet och ska stå fri från påtryckningar. Denna frihet innebär studenter och forskare fritt får välja ämne, metod, ställa forskningsfrågor och komma fram till slutsatser utan rädsla för påtryckningar och repressalier. Det gäller påtryckningar inomvetenskapligt och från universitetsledningar. Det gäller också från olika intressegrupper i samhället. För universitetet är det av största vikt att studenter, forskarstuderande och forskare får lov att framföra sina arbeten för bedömning även inom kontroversiella ämnen.
I det här fallet har kritik framförts mot avhandlingen och dess innehåll. Som rektor är det inte jag som ska avgöra om det ligger något i den kritik som framförs. Det akademiska bedöms längs doktorandens väg mot examination inom ämnesområdet. Opponent och betygsnämnd bedömer om doktoranden har nått målen för forskarutbildningen.
Under en forskarutbildning ligger ett stort ansvar på handledare och doktorand att se till att alla relevanta lagar och regler och etiska principer följs under arbetets gång. Lunds universitet förutsätter alltid att så sker. Skulle något annat framkomma eller misstänkas ska det anmälas och prövas då i de instanser dit anmälningarna riktats.
Jag kan konstatera att den här dagen har varit ovanligt vanlig för delar av Lunds universitet. En av årets första disputationer har gått av stapeln och kommer att följas av många fler. De förtjänar var och en en full aula av intresserade åhörare. Men alla har inte ämnen som renderar omvärldens intresse eller medias uppmärksamhet, hur väl skrivna de än må vara. Och just det här ämnet och arbetet som avhandlades idag kommer förmodligen att ge upphov till många fler diskussioner – såväl inom akademin som i debatten.
Erik