Campus Helsingborg en del av universitetet, staden, medborgarna och näringslivet

Hållbarhet och campusutveckling som går hand i hand är en av universitetets stora frågor att arbeta med de kommande decennierna. När ett universitet i Lunds storlek byter skepnad med nybyggnationer och ombyggnationer och där lokalerna fylls med forskning och utbildning sätter det prägel på hela stadsutvecklingen och näringslivet i närområdet. Och det gäller inte bara i Lund, utan på samtliga av universitetets campus.

Stort fokus kommer det att bli på Campus Helsingborg och Helsingborgs stadsmiljö de kommande veckorna. Mässan H22 City Expo inleds och invigs i veckan och pågår till den 7 juli. Lunds universitets bidrag till mässan är ”Our Future City” där flera forskare bidrar med öppna samtal kring en rad ämnen som rör hållbar stadsutveckling men också hållbar demokratiutveckling och medborgarengagemang. Prorektor Lena Eskilsson och Campus Helsingborgs rektor Charlotta Johnsson inviger ”Our Future City” – denna miniatyr-Almedalsvecka i Skåne den 7 juni och sedan rullar programmet på under Sydsvenskans Heidi Avellans moderatorledning. Hela rektors ledningsråd flyttar också upp till Helsingborg under sitt möte den 9 juni och kommer bland annat att få en guidad visning på mässan. Det finns säkerligen massor av inspiration att ta med tillbaka till fakulteterna – inte minst kring de ny- eller ombyggnationer som pågår – men också för att fundera på vilka nya forsknings- och utbildningsinitiativ som kan skapas på Campus Helsingborg under 2023 och framåt.

Den satsning som gjordes på Campus Helsingborg 2018 på strategiska initiativ har hittills resulterat i sju stycken. En del av medlen i satsningen (5 miljoner kronor) har permanentats och det finns massor av idéer och tankar på vilka nya initiativ som kan etableras framöver. Här arbetar nu styrelsen för Campus Helsingborg med olika idéer och med starkt stöd från såväl Helsingborgs stad som det lokala näringslivet. Det har alltid funnits ett mycket starkt engagemang från dessa aktörer för att Campus Helsingborg ska utvecklas i framtidens Helsingborg och i dess stadsmiljö.

Ett huvudkriterium är att det skapas starka forsknings- och utbildningsmiljöer på alla universitetets campus som attraherar studenter. Här kan man fundera på om det ska till många små nya initiativ på Campus Helsingborg eller om man ska profilera något större – så som Institutionen för tjänstevetenskap har växt fram och idag utgör en kraftfull forsknings- och utbildningsnod. Framtiden får utvisa och till dess kan vi låta oss inspireras av all den forskning och utbildning som finns idag och där en del presenteras de kommande veckorna. Jag är också säker på att de framtidsbilder som presenteras på H22 City Expo kommer att kunna ge studerande, boende och inresande i staden Helsingborg ny kunskap och inspiration.

30 maj, 2022