Batteri och elektrifiering när tre lärosäten och industrin växlar upp

Transportsektorn världen över ställer nu om till fossilfri drift. Elektrifiering är den dominerande strategin i denna omställning. Vi ser företag som batteritillverkaren Northvolt etablera sig och expandera och fordonstillverkare som Volvo Cars ställa om sin fordonsflotta. Ingenjörs- och forskningslandet Sverige har alla förutsättningar att vara ledande i omställningen mot fossilfri drift vilket inte bara är positivt för klimatet utan kan leda till investeringar för Sverige i mångmiljardklassen.

För att industrin ska kunna ställa om till ett elektrifierat samhälle behövs framförallt rätt (och ny) kompetens. Idag dammsuger industrin vartenda hörn av världen för att hitta lämplig kompetens och här spelar lärosätena en nyckelroll. Här utbildas civilingenjörer, här bedrivs tillämpad forskning och här finns möjligheter att kompetensutveckla redan yrkesverksamma.

Något vi lärosäten också har stor erfarenhet av är att rekrytera internationell toppkompetens. Och sådan attraheras inte sällan av möjligheter att utvecklas i en forskningsintensiv miljö som kombineras med industrisamverkan. När nu lärosätena sitter på en sådan guldgruva gäller det att smida den gyllene metallen medan den är varm: Konkurrensen om de bästa forskarna och ingenjörerna är stenhård och företag etablerar sig i de delar av världen där förutsättningarna är bäst.

För att bli ett världsledande kluster inom batteriforskning och elektrifiering av transportsektorn öppnar nu Lunds universitet tillsammans med Chalmers och Uppsala universitet för ett tätare samarbete sinsemellan men också för tätare samverkan med industrin. Tillsammans ska vi arbeta för mer forskning, fler ingenjörer och fortlöpande kompetensutveckling inom batteriteknik och kraftelektronik. Våra tre lärosäten har idag världsledande forskning och utbildning som är inriktad på hållbar mobilitet och vi ser att våra respektive kompetenser kan stärka varandras. Dessutom har vi tillgång till två unika forskningsinfrastrukturer: MAX IV och ESS. I samarbete med industrin kan vi ta fram den kunskap och kompetens som behövs, driva gemensamma forskningsprojekt och koordinera deltagandet i internationella projekt inom elektrifiering. Det här ska bli mycket spännande att följa!

16 mars, 2022