Nya mandat i Sverige och EU för forsknings- och utbildningspolitik

När riksdagen öppnade i förra veckan bjöd statsministern på en rejäl överraskning för oss i sektorn: Utbildningsminister Mats Persson byter plats med arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson.
Veckan dessförinnan var det just Pehrson (då fortfarande arbetsmarknads- och integrationsminister) som presenterade storleken på den kommande forsknings- och innovationspropositionen, 6,5 miljarder kronor. Vi ser fram emot att bjuda in Johan Pehrson för att fördjupa kunskaperna om Lunds universitet. I och med att statssekreterare Maria Nilsson fortsätter på sitt uppdrag borgar det för kontinuitet i forskningspolitiken.

I EU håller även EU-kommissionens ordförande, Ursula von der Leyen, på att forma sitt team efter valet i våras. De föreslagna kommissionärerna med tillhörande mandatbrev kommer att presenteras snart och därefter ska parlamentet hålla hearing, rösta och fatta beslut. I slutet av året eller i början av nästa lär vi veta vem eller vilka som kommer att ha utbildning, forskning och innovation i sin/sina portföljer.
EU:s politik påverkar inte bara medborgare utan är starkt kopplad till forskning, utbildning och innovation. EU är en av våra största finansiärer och blir en allt viktigare aktör i kampen om forskningsfinansiering. Professor Johan Östling skrev nyligen om EU:s stora makt i en understreckare i Svenska dagbladet ”Forskarnas eget Champions League” (SvD 14/8 2024).

Vilka slutsatser man kan dra av vårens val och dess resultat för kommande EU-politik och strategier får man tillfälle att diskutera på Lund EU Days som startar i dag, den 16-17 september. Där träffas forskare, EU-kommissionärer, näringsliv, ambassadörer, ledarskribenter, Europaparlamentariker och andra experter för att dela med sig av kunskap. EU-dagarna håller på att etablera sig som ett viktigt årligt EU-forum.

Några av kollegorna i EU-gemenskapen vid ett antal universitet i Berlin, träffade rektors ledningsråd under en gemensam resa i förra veckan. Just Berlin är födelseplatsen för de moderna forskningsuniversiteten med akademisk frihet som grund. I början av 1900-talet var den tyska akademin absolut världsledande inom många områden och föregångslandet som den svenska akademin till stor del blickade mot. Historien visar hur snabbt en sådan position kan raseras när politisk ideologi styr universiteten bort från de grundläggande akademiska värdena. Från nutiden fick vi med oss hur det tyska excellensinitiativet lett till en total omsvängning i kontakterna mellan de berlinska universiteten, från konkurrens till samarbete.
Vi besökte även den svenska ambassaden som gav oss en analys av var Tyskland står idag och de utmaningar förbundsstaten står inför, politiskt, ekonomiskt och socialt. Ambassaden står beredd att hjälpa till med att utveckla samarbeten och kontakter.

Sist men inte minst vet vi nu vilket delvis nytt team det blir i Universitetsstyrelsen när tre nya externa ledamöter har utsetts för kommande mandatperiod. Ingrid Petersson fortsätter som ordförande och nya externa ledamöter blir:
Rektor Anders O. Bjarklev, rektor Danmarks Tekniske Universitet
Strategiske rådgivaren Klas Friberg
Filosofie doktor Anna Victoria Hallberg
Fortsätter gör:
Lagmannen Gudrun Antemar
Universitetslektorn Magnus Christiansson
Verkställande direktören Tom Erixon
Seniorekonomen Pernilla Johansson

Lunds universitet tackar ekonomichef Ingrid Bengtsson-Rijavec, professor Jens Oddershede och forskningsentreprenör Torbjörn Lundahl för deras värdefulla insatser när de snart avslutar sina ledamotskap.
Läs mer om styrelsen och hela sammansättningen.

Styrelsen är en viktig part i de strategiska samtal och vägval som universitetet behöver göra framöver. Lunds universitet har en övergripande prioritering: ökat internationellt genomslag. Den ska genomsyra alla strategiska val inom kärn- och stödverksamheterna. Arbetet bedrivs utifrån en strategisk plattform med fyra huvudområden: Stark forskning idag och för framtiden, Utbildning i förändring, Kreativ lärande- och arbetsmiljö och Demokrati och globalt engagemang samt med tre ledord som ska prägla arbetssättet: innovativt, digitalt och hållbart. Universitetets plattform ligger som grund för att möta de utmaningar som samhället och universitetet möter i en oförutsägbar, komplex och snabbt föränderlig omvärld.
Jag ser fram emot att utveckla Lunds universitet tillsammans med sittande och kommande ledamöter under den kommande mandatperioden.

16 september, 2024