Universitetet ska stötta så forskaren slipper hamna i “Death Valley”

Igår var jag på ett halvdagsseminarium som anordnades av LUIS, LU Innovation System . Hur kan innovationsklimatet förbättras vid universitetet var den övergripande frågeställningen och det var väldigt intressant att höra företrädare för flera bolag med ursprung i universitetet att berätta hur de arbetar.

Bland Lunds universitets innovatörer som deltog och berättade om sina erfarenheter av arbetet från idé till företag fanns: A1M, Neurovive Optifreeze,  Sensodetect, Speximo,  Swiftfoot, Graphics och Thylabisco.

Det som slog mig mest är att det finns många paralleller med att lyckas i sin forskning och att vara en framgångsrik innovatör. Det krävs bra idéer, uthållighet, mod och en stor tro på det man vill åstadkomma. Skillnaden, och den är naturligtvis viktig, är det stora behov av stöd som behövs i processen att gå från den goda vetenskapliga upptäckten eller idén till en kommersiell, dvs säljbar, produkt. Någon liknade denna process med att passera ”death valley”. Det är naturligtvis här som Lunds universitet främst skall stödja våra forskare, lärare och studenter som vill kommersialisera sina idéer.

På kvällen hade vi paneldebatt, där flera dekaner; Fredrik Andersson, EHL, Olov Sterner, Naturvetenskapliga fakulteten och Gunilla Westergren-Thorsson, Medicinska fakulteten och Annika Olsson vicerektor på LTH deltog liksom forskare med en fot i forskningen och en i produktutvecklingen. Med i debatten var också Bert Nordberg från Sigma Connectivity/Vesta.

Och när vi ändå är inne på innovationer vill jag passa på att gratulera Charles Edquist, som innehar Ruben Rausings professur i innovationsstudier och är verksam vid vårt forskningscentrum CIRCLE. Han har knutits som expert till statsminister Stefan Löfvéns nybildade innovationsråd.

Torbjörn

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.