Jag är mycket stolt – men det är inte rankinglistans förtjänst

I förra veckan kom QS med sin ranking över världens bästa universitet.
Ofta när rankinglistor presenteras blir de omskrivna i medierna, inte så konstigt, ett dramaturgiskt grepp (och enkelt) är ju att göra en artikel på vinkeln ”bäst i klassen” eller ”sämst i klassen”. Listorna får stort genomslag både i Sverige och internationellt.

Den här gången blev vi glädjande nog bäst i klassen, Lunds universitet hamnade på plats 70 i världen, som bästa svenska lärosäte! Nyheten spreds snabbt.
Det är givetvis en fjäder i hatten att rankas högt av olika rankingföretag, det är viktigt att vi hamnar så högt vi kan på dem och roligt när vi lyckas. Vi lägger ner en del tid och resurser på att förbättra oss.

Rankinglistorna spelar stor roll, det vet vi inte minst för den internationella rekryteringen eftersom rankinglistor får stort genomslag och därmed blir viktiga instrument i vår marknadsföring. Internationella studenter kan ibland bara garanteras stipendier om de väljer att studera vid ett universitet som är topprankat.
När nyheten om QS placering spreds i vår internationella Facebook-kanal fick den flera tusen likes. Där ser man hur viktig ranking är för varumärket!

Men när jag blev intervjuad i Sydsvenskan om vår framskjutna placering i förra veckan passade jag på att försöka ge lite konsumentupplysning. Rankinglistor ÄR viktiga eftersom de spelar roll i marknadsföringen (inte minst internationellt), för varumärket och för den gemensamma stolthet det innebär att tillhöra ett topp 100-universitet, oavsett om man är student eller anställd, tänker sig bli eller har varit.

Men de säger egentligen inte så mycket om kvaliteten på ett lärosäte. Resultatet av rankingarna beror på vilka indikatorer som väljs och hur de viktas. Det är mycket svårt att mäta och kvantifiera kvalitet i sig själv och därför används olika kvantitativa indikatorer som i vissa fall ligger rätt så långt från vad som upplevs som kvalitet. Metodologin kan i många fall ifrågasättas och har så gjorts i flera rapporter.

Jag har fått många reaktioner efter intervjun. En del är besvikna för att jag inte tydligt sagt att jag är stolt över framgången och över att vara ett topp 100-universitet. Andra tycker att jag har varit rakryggad som, trots att vi fick en bra placering, menar att man ska ta placeringen med en nypa salt.

Så låt mig förtydliga: Jag är oerhört stolt över Lunds universitet och över de framgångar vi skördar, t.ex genom att attrahera forskningsanslag i konkurrens eller bedriva utbildning på högsta nivå. Men denna stolthet känner jag även om vi ena året rankas på plats 70 och nästa år på plats 60 och på en annan lista hamnar utanför topp 100.

Nästa vecka väntar en ny rankinglista och om vi skulle få en sämre placering på den än den vi fick i förra veckan kommer jag att vara lika stolt över Lunds universitet då som jag är idag.

Torbjörn

Det här inlägget postades i Allmänt. Bokmärk permalänken.

Kommentarer inaktiverade.